Nå må du betale avgift fra første krone på netthandel

350-kronersgrensa oppheves, og du må fra og med i dag, 1. april, betale merverdiavgift fra første krone på det du handler fra utenlandske nettbutikker.
MVA FRA FØRSTE KRONE: Usikker på hva du må betale for å handle fra utenlandske nettbutikker nå som 350-kronersgrensa opphører? Foto: Freepik

Handel på nett økte ifølge SSB med over 10 prosent i fjor. Iflølge en rapport fra betalingsformidleren DIBS handlet 54 prosent av oss fra utlandet i samme periode. Når myndighetenes nye merverdiavgiftsregler nå trer i kraft spørs det om tallene vil endre seg, eller om det vil være «business as usual» for utenlandske nettbutikker. Nå må du nemlig betale merverdiavgift – også kalt moms – fra første krone.

Fram til nå har man kunnet handle varer for inntil 350 kroner (inkludert frakt) uten å måtte betale noe ekstra i skatter og avgifter. Denne grensa opphørte ved nyttår for såkalte næringsmidler, og i dag, 1. april, opphører den for øvrige varer også. Det melder nettstedet Dinero.no i en pressemelding.

Nettbutikker skal VOEC-registrere seg

VOEC, kort for VAT On E-Commere, eller mva for e-handel på norsk, er Skatteetatens register over utenlandske nettbutikker som betaler merverdiavgift til Norge. Tanken er at alle internasjonale nettbutikker som selger til Norge skal registrere seg her, og dermed kunne innkreve avgiftene idet kunden betaler for varen.

Handler du fra nettbutikker som er VOEC-registrerte, slipper du å betale toll eller merverdiavgift når du får varen tilsendt. Kjøper du derimot varer fra nettbutikker som ikke er registrerte, må du betale et gebyr til Posten i tillegg.

Unntaket er dersom du handler næringsmidler, varer med restriksjoner eller varer med særavgifter, samt varer til en verdi over 3000 kroner. Da er du nødt til å betale importavgifter uansett hvor mye du handler for.

Hva koster det?

For næringsmidler – en fellesbetegnelse på varer du kan spise og drikke, foruten legemidler – trådte reglene i kraft 1. januar 2020. For slike forsendelser fra utlandet kreves det ikke bare at du betaler merverdiavgift – også kalt moms – på 25 prosent av varens verdi når du handler den fra utlandet. Du må også betale et tollgebyr.

Postens tollgebyr er på 299 kroner for næringsmidler, særavgiftsvarer og restriksjonsbelagte varer, samt varer med en verdi som overstiger 3000 kroner

• Du må betale forenklet fortolling på 149 kroner for øvrige varer som koster mellom 350 og 3000 kroner dersom butikken ikke er VOEC-registrert
  • For kjøp fra VOEC-registrerte nettbutikker betaler du 25 prosent i merverdiavgift for øvrige varer, og ingen ekstra gebyrer ved import til Norge
  • For forsendelser med en verdi på over 3000 kroner, beregnes skatter og avgifter som før, altså når varen tas inn i landet

Unntak i en overgangsfase

Slik systemet er i dag, vil ikke varer på under 350 kroner fra ikke-registrerte nettbutikker fortolles eller gebyrlegges, siden det ikke er deklarasjonsplikt på forsendelser på inntil 350 kroner.

«Det betyr i praksis at 350-kronersgrensen består inntil videre, og du slipper å betale importavgifter for slike sendinger», framgår det på Tolletatens hjemmesider. Dette vil ifølge Skatteetaten være gyldig i en overgangsperiode, en periode de håper på å gjøre så kort som mulig. På sikt vil nettbutikker som ikke registrerer seg sanksjoneres.

På Skatteetatens hjemmeside kan du se hvilke nettbutikker som har VOEC-registrert seg.