Mer enn 7 prosent vekst i kortbruk

(Oslo, 10. mars 2020) Tall fra Nets og Vipps AS viser at i februar ble det gjennomført 162,7 millioner kortkjøp, en vekst på 7,6 prosent i forhold til februar 2019. Betalingskortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for 51,6 milliarder kroner, en økning på 7,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Mer enn 40 prosent av alle BankAxept-kjøpene i februar ble gjennomført kontaktløst.

— Deler av den sterke veksten i kortbruken i februar skyldes at det var skuddår, men selv om det tas høyde for dette viser statistikken en god vekst i kortbruk, både i forhold til antall kortkjøp og beløpene det ble handlet for, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Bankkort med BankAxept ble i februar benyttet 126,8 millioner ganger, noe som er 8,2 millioner mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med BankAxept for nesten 38,2 milliarder kroner.

I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort brukt i betalingsterminaler i Norge. Inkludert i volumet er også handel på nett eller mobil for en del norske nettbutikker.

Kontaktløs betaling vokser videre
I februar var det 51,2 millioner kortkjøp som ble gjennomført kontaktløst med BankAxept-kort, en vekst på 15,7 prosent sammenlignet med januar.

— Ut fra tallene i februar ser vi at tæpping nå er i ferd med å bli den foretrukne betalingsvanen for mange forbrukere. For første gang ble det gjennomført mer enn 50 millioner kontaktløse betalinger, og mer enn 40 prosent av alle BankAxept-kjøpene i februar ble gjennomført kontaktløst. Vi tror denne veksten vil fortsette videre frem mot sommeren, og om noen måneder vil vi se at halvparten av alle transaksjoner er kontaktløse, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

Kontaktløs betaling er til stor fordel for både butikkene og kundene siden det går mye raskere å betale kontaktløst sammenlignet med andre betalingsformer. Du kan alltid tæppe med ditt BankAxept-kort uavhengig av beløp. For beløp over 400 kroner må du alltid taste PIN-kode, i tillegg får du med jevne mellomrom beskjed om dette også for lavere beløp.

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS, tlf 997 41 263, epost: hanne.kjaernes@vipps.no