Sonans

Mange kommer ikke inn på førstevalget, men toget har ikke gått

Det er høyere kamp om studieplassene på høyere utdanning. Det gjør at flere også søker seg til privatiststudier.
Student ved Sonans Oslo. Foto: Henrik Solberg

Det er i dag 8500 studenter på Sonans sine 14 privatistskoler. Ca 40 prosent trenger generell studiekompetanse og flere trenger å forbedre karakterer i eksisterende fag og/eller ta fag de mangler. Marit Aamold Trysnes, Strategi og markedsdirektør i Sonans Utdanning, tror antall søkere til privatistutdannelse vil øke i år på lik linje som til høyere utdanning.

- Vi tror det blir en økning og har ekstra rådgivere og økt åpningstid senere i juli og i hele august for å kunne hjelpe flere med vurdering av vitnemål, karakterberegning og råd om hvilke fag som en hensiktsmessig å ta, sier Trysnes.

For mange har det vært noen nervepirrende uker. Kanskje er det nettopp det ene studiet man har jobbet for. 20. juli kommer svaret. Trysnes er glad toget ikke nødvendigvis er gått selv om man ikke kommer inn på første forsøk.

- Å ikke komme inn på det studiet man ønsker og følge den planen man har satt for seg selv kan oppleves vanskelig. Mange av studentene vi har hos oss på Sonans har opplevd dette. Derfor er jeg så glad for at man har muligheten til å sikre seg generell studiekompetanse, forbedre karakterene eller ta opp fag man ikke har slik at man øker sjansen for å nå sine mål, sier hun.

63 000 får ikke førstevalget

Tall fra Samordna opptak viser at over 150 000 søkte opptak til høyere utdanning i vår. Det er over 12 000 flere enn i 2019. Trysnes tror økningen kommer som en konsekvens av korona.

- Med flere som har blitt permittert og ansettelsesstopp i mange bedrifter tror jeg flere søker seg til høyere utdanning. Det kan være en bra mulighet for kompetanseheving, men samtidig må vi anta at mange ikke kommer inn på 1. valget sitt, sier Trysnes

I 2019 fikk 58,1 prosent tilbud om studieplass ved førstevalget sitt, i følge tall fra Samordna opptak. Regner vi det om til dagens tall vil det si at om lag 63 000 personer vil få avslag på sitt førstevalg. Trysnes tror mange blir skuffet, men heldigvis er det flere muligheter.

- Noen er kanskje taktiske i hvordan de søker, men jeg tror at for de fleste som ikke kommer inn på 1. valget, oppleves det som en skuffelse. Nå er det jo ingen menneskerett å komme inn på førstevalget, men heldigvis er ikke døren til høyere utdanning lukket for godt, avslutter Trysnes.

Student ved Sonans Oslo. Foto: Henrik Solberg

Om Sonans

Sonans
Sandakerveien 116

915 04 070https://lumigruppen.no/

Lumi Gruppen is Norway’s leading private educational institution. We focus on each studnt and have a broad range of education programs both on-campus and online, from high school to vocational and university college. Lumi Gruppen is Norway’s leading private educational institution. We focus on each student and have a broad range of education programs both on-campus and online, from high school to vocational and university college.

Følg pressemeldinger fra Sonans

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sonans på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sonans