Letter tilgangen til digitale kvitteringer

(Oslo, 2. mars 2020) Nets har inngått et samarbeid med Sparebanken Vest og FinTech selskapene Storebox, Zeipt og Tjommi. Formålet med samarbeidet er å gjøre det lettere for forbrukerne å få tilgang til digitale kvitteringer.

Vi ønsker å tilrettelegge for nye tjenester og være en aktiv samarbeidspartner, sier Georg Olav Ramstad hos Nets

Partene som nå inngår samarbeidet har ulike attributter og vil således ha ulike roller i samarbeidet. Som en del av Nets’ Open Banking strategi har Nets utviklet et API som kobler sammen digitale kvitteringer fra ulike leverandører. Gjennom å koble seg til APIet kan banker og andre aktører letter tilby kundene sine et bredt spekter av digitale kvitteringer.

Digitale kvitteringer kan erstatte fysiske kvitteringer, og dette vil bidra til kostnadsbesparelser for butikkene samt gjøre det enklere for forbrukerne. Forbrukerne kan på ett sted finne en samlet oversikt over tidligere kjøp, noe som vil gjøre det lettere å finne kvitteringer dersom man skal dokumentere ett kjøp for bruk av en garanti, reklamasjon eller bytterett.

— Vi ønsker å tilrettelegger for nye tjenester og være en aktiv samarbeidspartner i utnyttelse av mulighetene som ligger i Open Banking. Dette oppnår vi blant annet ved å koble sammen aktører og tilrettelegge en infrastruktur utenfor den tradisjonelle betalingsformidlingen, sier Georg Olav Ramstad, ansvarlig for salg og forretningsutvikling av Open Banking tjenester i Nets.

Sparebanken Vest har valgt å inngå i samarbeidet for på sikt gi kundene enda bedre innsikt og kontroll på egen økonomi. Banken planlegger å ta i bruk APIer mot nett- og mobilbanken, slik at kundene etter hvert kan finne igjen kvitteringen og ikke bare kortbelastningen.

— Hvem har ikke opplevd å snu «huset» på hodet for å finne en kvittering, som enten skal benyttes ved reklamasjon, service eller salg av noe de har kjøpt. Vi vet at en effektiv løsning for gjenfinning av kvitteringer er etterspurt av mange forbrukere. Dette er en spennende utvikling og vi ønsker å se hvilke muligheter som ligger i løsningen, og har dialog med kvitteringsleverandører som Storebox, Zeipt og Tjommi for å se hvordan det på sikt kan skape bedre løsninger for våre kunder, sier Kjetil Sørtun Leder Banking Services i Sparebanken Vest.

Storebox er Nordens største leverandør av kvitteringsløsninger og har over 1 million brukere. Utover at kundene kan finne kvitteringer i appen fra Storebox kan de finne kvitteringene i Digipost eller e-Boks. Løsningene fra Storebox gjør det også mulig for butikkene å knytte egne lojalitetskonsepter til et betalingsinstrument. I tillegg kan forbrukerne ta bilde av og laste opp en papirbasert kvittering.

—Storebox ser frem til et samarbeid med Nets for å gjøre det enklere for kunder å finne Storebox-kvitteringer i sin nett- eller mobilbank. Mange forbrukere uttaler at banken er et naturlig sted å finne kvitteringene, sier Halvor Kaafjeld, leder av Storebox i Norge.

Zeipt tilbyr butikker en løsning for håndtering og distribusjon av digitale kvitteringer og kvitteringsdata. Selskapet har utviklet en API-plattform som integreres direkte til kassasystemet og kobler kvitteringen mot personen som har handlet. I tillegg tilbyr de tjenester som forenkler hverdagen til butikkansatte eksempelvis ved håndtering av retur. Målet med løsningen fra Zeipt er å fullstendig erstatte papirkvitteringer.

— For at digitale kvitteringer skal bli allment tilgjengelig, krever det samarbeid mellom store og små aktører, og på tvers av eksisterende vertikaler. Vi er glad for å jobbe sammen med Nets og øvrige partnere for å nå vårt mål om at digitale kvitteringer kan bli standarden først i Norge, og etter hvert resten av verden sier, David Alexandre Salvail, CEO & Co-founder av Zeipt.

Tjommi hjelper kundene å dra nytte av butikkenes prisgarantier. De har utviklet en app hvor forbrukerne kan laste opp og kvitteringer. Så sjekker de om du som forbruker kan kjøpe samme produkt til en lavere pris hos en annen leverandør i tidsrommet for prisgarantien. En del leverandører, spesielt innen elektronikk og hvitevarer opererer med prisgaranti, men mange forbrukere er ikke like flinke til å utnytte seg av dette.

— Vi ser frem til samarbeidet med Nets. Å jobbe tett med en så viktig aktør åpner opp mange dører for Tjommi og bidrar til vekst-planene våre fremover. Selve samarbeidet betyr at kvitteringer som blir lastet opp gjennom Tjommi, nå også kan gå til andre parter, for eksempel banker, sier Henrik Johannessen, CEO & Founder i Tjommi.

— Løsningen vi har laget for digitale kvitteringer er åpen for alle selskaper eller banker som ønsker å gi kundene mulighet til å samle kvitteringene sine et sted. Vi vil gjerne inkludere andre kvitteringsleverandører i løsningen vår også. Målet er å legge forholdene til rette for alle parter, forteller Ramstad.

Om Nets:
Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn
4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.

Om Sparebanken Vest:
Sparebanken Vest er landets tredje største sparebank med over 600 engasjerte og dyktige medarbeidere. Siden 1823 har vi opparbeidet oss tillit hos vestlendingen som gjør at vi har en solid markedsposisjon, og du finner oss på 33 steder i Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane. Gjennom våre tilknyttede produktselskaper er vi et komplett finanshus for alle våre person- og bedriftskunder. Vi er stolt over å være et selvstendig finanskonsern med hovedkontor i Bergen med en sentral rolle i mye av den verdiskapningen som skjer på Vestlandet.

Om Storebox:
Storebox har jobbet med digitale kvitteringer i flere år og har utviklet en egen app hvor forbruker kan registrere seg . Med kun én registrering vil forbruker motta kvitteringer digitalt fra over 10 000 nordiske brukersteder som har tatt kvitteringsløsningen i bruk. Selv om Storebox allerede har over 1 millioner brukere.

Om Zeipt:
Zeipt har jobbet for å sette digitale kvitteringer på dagsorden i over 4 år i norske markedet og har utviklet den underliggende tekniske infrastrukturen som behøves for å fullstendig erstatte papirkvitteringer i fysisk varehandel. I samarbeid med en rekke sentrale partnere lanserer selskapet The Zeipt Project. Et initiativ som belyser de miljø- og sosioøkonomiske utfordringer av papirkvitteringer og fremmer aktørene som er en del av løsningen.

Om Tjommi:
Tjommi har utviklet en app rettet mot forbrukere som vil ta butikkenes prisgarantiløfter på alvor. Løsningen har titusener av nedlastninger fra AppStore, og Tjommi-appen har funnet bedre priser på flere tusen kjøp med prisgaranti. Selskapet er inne i en ekspansjonsfase og flyttet nylig hovedkontoret fra Bergen til Copenhagen FinTech Lab i Danmark. Selskapet har i dag 10 ansatte og for å sikre fremtidig vekst har Tjommi inngått funding-avtaler med Strawberry Captial og Innovasjon Norge.