Kraftig vekst av kontaktløse betalinger

(Oslo, 8. november 2019) Tall fra Nets og Vipps AS viser at det i oktober ble utført 167,9 millioner kortkjøp, en vekst på 3,5 prosent i forhold til oktober 2018. Betalingskortene ble benyttet til å handle for 54 milliarder kroner, en økning på 2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

— Nordmenn ligger i verdenstoppen i kortbruk, og det settes stadig nye rekorder. I løpet de siste 10 årene har kortbruken i Norge nesten doblet seg. Hittil i 2019 har det vært en meget sterk vekst i kontaktløse betalinger og denne veksten vil trolig øke i månedene som kommer. Kanskje betyr dette at vi beveger oss nærmere et kontantfritt samfunn, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Bankkort med BankAxept ble i oktober benyttet 140,7 millioner ganger, noe som er 2,8 millioner mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med disse kortene for 42,6 milliarder kroner.

I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og
elektroniske gavekort.

Kontaktløse betalinger har økt med 346 prosent
I oktober tæppet nordmenn 23,6 millioner ganger med BankAxept-kort, en økning på 15,4 prosent sammenlignet med september 2019. I oktober i fjor ble det gjennomført 5,3 millioner kontaktløse kortkjøp. Sammenligner vi oktober i år med disse tallene, så viser dette en vekst på hele 346 prosent.

— Gjennom hele 2019 har det vært en god vekst i kontaktløse betalinger, og den blir enda sterkere nå som Coop har aktivert terminalene i alle sine butikker. Vi forventer både at antallet transaksjoner og snittbeløpet per betaling vokser. Vi er helt klart i ferd med å etablere nye betalingsvaner, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

I oktober ble det tæppet for nesten 4,8 milliarder kroner, og andelen kontaktløse betalinger i forhold til antall totale BankAxept transaksjoner økte fra 15,2 prosent til 16,8 prosent.

Du kan alltid tæppe med ditt BankAxept-kort uavhengig av beløp, men det er en grense for når du må taste PIN-kode. For beløp over 400 kroner må du ved jevne mellomrom taste PIN-koden din.

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS, tlf. 997 41 263, e-post: hanne.kjaernes@vipps.no

Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet som har 3 500 ansatte og inkluderer tyske Concardis og polske Dotpay/eCard, hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende med å gjøre hverdagen enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.