Bryggeri- og drikkevareforeningen

Korona-krise for småskalabryggeriene

Del

De norske småskalabryggeriene tapte i snitt 19 prosent omsetning forrige måned etter at Norge ble stengt ned på grunn av korona-viruset 12. mars. Mange av disse bryggeriene har mesteparten av omsetningen i utelivet og der falt salget med 47 prosent. 11 prosent salgsøkning i dagligvarehandelen kompenserte ikke for tapet i puber og restauranter.

Dette framgår av den månedlige salgsstatistikken fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD).

- Situasjonen er kritisk for mange av de små bryggeriene. Aller verst er det for pub- og restaurantbryggerier som enten er stengt ned eller har mistet gjestene. De tapte seksti prosent av omsetningen i mars, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng i BROD.

- Enkelte bryggerier har snudd seg rundt fort og økt salget gjennom egne utsalg og tilbud om hjemkjøring, men de er unntakene, sier Ramseng. – Det store flertallet blør.

For de seks store bryggeriene er situasjonen noe bedre. Omsetningen falt i snitt med én prosent i mars, men 58 prosent nedgang i utelivet ble langt på vei oppveid av 13 prosent vekst i dagligvarehandelen.

 - Vi kan i alle fall slå fast at folk ikke drikker mer øl under koronapandemien, sier Ramseng. – Omsetningen for norske bryggerier faller selv om det er slutt på taxfree, grensehandel og smugling.

For sider fra bryggeriene er utviklingen den samme som for øl: Salget i mars falt med seks prosent. 61 prosent nedgang i utelivet ble ikke kompensert av ni prosent økt salg i dagligvarehandelen.

Alkoholfrie drikker derimot, hadde gylne tider i mars:

o   Vannsalget økte med 19 prosent, på tross av et fall i utelivet på 40 prosent. I dagligvarehandelen økte nemlig vannsalget med 26 prosent. Økningen var særlig stor for kjedenes egne merkevarer.

o   Salget av energidrikker økte med ni prosent.

o   Brussalget økte med fire prosent, på tross av en svikt i utelivet på 36 prosent.

- Dette er interessant, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. – Brussalget har vært i fritt fall i flere år på grunn av grensehandel i Sverige. Nå øker altså salget selv om store deler av utelivet er stengt ned. Det sier litt om omfanget av grensehandelen før Covid-19.

 

 

Kontakter

Bilder

Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Bryggeri- og drikkevareforeningen
Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27
0306 Oslo

92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.

Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Staysman kåret til Årets Ølhund29.10.2020 18:21:50 CETPressemelding

Stian «Staysman» Thorbjørnsen trodde han skulle delta på en pressekonferanse i regi av Bryggeri- og drikkevareforeningen, om status for norsk øl og norske bryggerier i koronatider. Det velkjente smilet ble enda bredere da han i stedet for ble overrasket med å kåres til Årets Ølhund for 2020 under en liten høytidelighet på Ringnes Brygghus torsdag ettermiddag. Han ble dermed del av en eksklusiv klubb av tidligere prisvinnere, som spenner fra Rolv Wesenlund via Odd Børretzen til Pondus-tegner Frode Øverli.

Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CESTPressemelding

Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom