Bryggeri- og drikkevareforeningen

Korona-krise for småskalabryggeriene

Del

De norske småskalabryggeriene tapte i snitt 19 prosent omsetning forrige måned etter at Norge ble stengt ned på grunn av korona-viruset 12. mars. Mange av disse bryggeriene har mesteparten av omsetningen i utelivet og der falt salget med 47 prosent. 11 prosent salgsøkning i dagligvarehandelen kompenserte ikke for tapet i puber og restauranter.

Dette framgår av den månedlige salgsstatistikken fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD).

- Situasjonen er kritisk for mange av de små bryggeriene. Aller verst er det for pub- og restaurantbryggerier som enten er stengt ned eller har mistet gjestene. De tapte seksti prosent av omsetningen i mars, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng i BROD.

- Enkelte bryggerier har snudd seg rundt fort og økt salget gjennom egne utsalg og tilbud om hjemkjøring, men de er unntakene, sier Ramseng. – Det store flertallet blør.

For de seks store bryggeriene er situasjonen noe bedre. Omsetningen falt i snitt med én prosent i mars, men 58 prosent nedgang i utelivet ble langt på vei oppveid av 13 prosent vekst i dagligvarehandelen.

 - Vi kan i alle fall slå fast at folk ikke drikker mer øl under koronapandemien, sier Ramseng. – Omsetningen for norske bryggerier faller selv om det er slutt på taxfree, grensehandel og smugling.

For sider fra bryggeriene er utviklingen den samme som for øl: Salget i mars falt med seks prosent. 61 prosent nedgang i utelivet ble ikke kompensert av ni prosent økt salg i dagligvarehandelen.

Alkoholfrie drikker derimot, hadde gylne tider i mars:

o   Vannsalget økte med 19 prosent, på tross av et fall i utelivet på 40 prosent. I dagligvarehandelen økte nemlig vannsalget med 26 prosent. Økningen var særlig stor for kjedenes egne merkevarer.

o   Salget av energidrikker økte med ni prosent.

o   Brussalget økte med fire prosent, på tross av en svikt i utelivet på 36 prosent.

- Dette er interessant, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. – Brussalget har vært i fritt fall i flere år på grunn av grensehandel i Sverige. Nå øker altså salget selv om store deler av utelivet er stengt ned. Det sier litt om omfanget av grensehandelen før Covid-19.

 

 

Kontakter

Bilder

Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Bryggeri- og drikkevareforeningen
Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27
0306 Oslo

92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.

Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CESTPressemelding

Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom