Korona-krise for småskalabryggeriene
De norske småskalabryggeriene tapte i snitt 19 prosent omsetning forrige måned etter at Norge ble stengt ned på grunn av korona-viruset 12. mars. Mange av disse bryggeriene har mesteparten av omsetningen i utelivet og der falt salget med 47 prosent. 11 prosent salgsøkning i dagligvarehandelen kompenserte ikke for tapet i puber og restauranter.

Dette framgår av den månedlige salgsstatistikken fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD).
- Situasjonen er kritisk for mange av de små bryggeriene. Aller verst er det for pub- og restaurantbryggerier som enten er stengt ned eller har mistet gjestene. De tapte seksti prosent av omsetningen i mars, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng i BROD.
- Enkelte bryggerier har snudd seg rundt fort og økt salget gjennom egne utsalg og tilbud om hjemkjøring, men de er unntakene, sier Ramseng. – Det store flertallet blør.
For de seks store bryggeriene er situasjonen noe bedre. Omsetningen falt i snitt med én prosent i mars, men 58 prosent nedgang i utelivet ble langt på vei oppveid av 13 prosent vekst i dagligvarehandelen.
- Vi kan i alle fall slå fast at folk ikke drikker mer øl under koronapandemien, sier Ramseng. – Omsetningen for norske bryggerier faller selv om det er slutt på taxfree, grensehandel og smugling.
For sider fra bryggeriene er utviklingen den samme som for øl: Salget i mars falt med seks prosent. 61 prosent nedgang i utelivet ble ikke kompensert av ni prosent økt salg i dagligvarehandelen.
Alkoholfrie drikker derimot, hadde gylne tider i mars:
o Vannsalget økte med 19 prosent, på tross av et fall i utelivet på 40 prosent. I dagligvarehandelen økte nemlig vannsalget med 26 prosent. Økningen var særlig stor for kjedenes egne merkevarer.
o Salget av energidrikker økte med ni prosent.
o Brussalget økte med fire prosent, på tross av en svikt i utelivet på 36 prosent.
- Dette er interessant, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. – Brussalget har vært i fritt fall i flere år på grunn av grensehandel i Sverige. Nå øker altså salget selv om store deler av utelivet er stengt ned. Det sier litt om omfanget av grensehandelen før Covid-19.
Kontakter
Erlend Vagnild FuglumDirektør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen
Tel:+47 402 15 198erlend.fuglum@bryggeriforeningen.noHege RamsengKommunikasjonssjef
Tel:+47 920 31 080hege.ramseng@bryggeriforeningen.noBilder
Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Middelthunsgate 27
0306 Oslo
92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no
Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.
Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen
Staysman kåret til Årets Ølhund29.10.2020 18:21:50 CET | Pressemelding
Stian «Staysman» Thorbjørnsen trodde han skulle delta på en pressekonferanse i regi av Bryggeri- og drikkevareforeningen, om status for norsk øl og norske bryggerier i koronatider. Det velkjente smilet ble enda bredere da han i stedet for ble overrasket med å kåres til Årets Ølhund for 2020 under en liten høytidelighet på Ringnes Brygghus torsdag ettermiddag. Han ble dermed del av en eksklusiv klubb av tidligere prisvinnere, som spenner fra Rolv Wesenlund via Odd Børretzen til Pondus-tegner Frode Øverli.
Avgiftsrekord etter stengt svenskegrense23.8.2020 11:38:28 CEST | Pressemelding
Staten har tjent godt over en halv milliard i økte avgiftsinntekter på øl og brus etter at grensehandelen falt bort. Det viser nye beregninger fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD).
Stopp i grensehandel ga rekordsalg av drikke22.7.2020 10:28:12 CEST | Pressemelding
Karanteneregler har i praksis satt full stopp for grensehandelen med Sverige i sommer. Det har gitt en enorm økning i salget av norskprodusert brus, øl og flaskevann. Tallene kommer frem i Bryggeri- og drikkevareforeningens (BROD) salgsstatistikk for juni, som ble publisert i dag.
Norsk brustrend vekker oppsikt i Europa: Over 60 prosent sukkerfritt!26.5.2020 15:28:50 CEST | Pressemelding
Så langt i 2020 har godt over 60 prosent av brusen vi drikker i Norge vært sukkerfri. Det vekker oppsikt i Europa: - Dette er en utrolig prestasjon og det absolutt høyeste nivået vi kjenner til i Europa – og muligens hvor som helst i verden, uttaler generaldirektør Nicholas Hodac i UNESDA, den europeiske organisasjonen for brusprodusenter.
Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CEST | Pressemelding
Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.
Svært alvorlig for drikkevareprodusentene26.3.2020 17:32:10 CET | Pressemelding
Koronakrisen rammer norske drikkevareprodusenter hardt. I en fersk undersøkelse svarer 70 % at situasjonen nå enten er virksomhetskritisk eller alvorlig. Allerede er en stor del av arbeidsstokken permittert.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom