Kjempevekst for kontaktløs betaling

(Oslo, 10. februar 2020) Tall fra Nets og Vipps AS viser at i januar ble det gjennomført 163,5 millioner kortkjøp, en vekst på 4 prosent i forhold til januar 2019. Betalingskortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for 51,2 milliarder kroner, en økning på 2,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

— Vi så at bruken av kontaktløs betaling økte betraktelig mot slutten av fjoråret, og ved utgangen av året ble et av fire kortkjøp i butikker gjennomført kontaktløst. Allerede i januar ser vi at denne andelen er økt til en av tre, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Bankkort med BankAxept ble i januar benyttet 126,9 millioner ganger, noe som er 3,9 millioner mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med BankAxept for nesten 37,8 milliarder kroner.

I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort brukt i betalingsterminaler i Norge. Inkludert i volumet er også handel på nett eller mobil for en del norske nettbutikker.

Nesten 9 av 10 kontaktløse kjøp er med BankAxept
I januar 2019 var det 8,2 millioner kortkjøp som ble gjennomført kontaktløst. Et år senere tæppet nordmenn 44,3 millioner ganger med BankAxept-kort en økning på hele 440 prosent.

— Vi forventet at veksten i kontaktløs betaling skulle fortsette i år, ettersom stadig flere butikker og kjeder åpnet opp for dette. Men vi hadde ikke forventet en så sterk stigning allerede i januar. Bare sammenlignet med desember har kontaktløs betaling en vekst på 22,2 prosent, til tross for at desember er en av månedene med flest kortkjøp. Allerede til sommeren tror vi halvparten av alle transaksjoner er kontaktløse, og at tæpping veldig snart er den foretrukne betalingsvanen for de fleste forbrukere, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

Kontaktløs betaling er til stor fordel for både butikkene og kundene siden det går mye raskere å betale kontaktløst sammenlignet med andre betalingsformer. Du kan alltid tæppe med ditt BankAxept-kort uavhengig av beløp. For beløp over 400 kroner må du alltid taste PIN-kode, i tillegg får du med jevne mellomrom beskjed om dette også for lavere beløp.

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS, tlf. 997 41 263, epost: hanne.kjaernes@vipps.no