Julemåneden satte fart i forbruket igjen
2020 har vært et veldig spesielt år på mange måter. Dette ser også ut til å være tilfellet for våre forbruks- og betalingsmønstre, uttaler Søren Winge, pressesjef i Nets, som forteller at vi siden nedstengningen i mars har sett at mer handel foregår online og med betalingskort, og at vi ser betydelig større transaksjoner enn normalt – vi legger derfor enten flere eller dyrere varer i kurven når vi handler.
I 2020 falt antall korttransaksjoner med 5,6 prosent sammenlignet med året før, men samtidig ser vi at det samlede forbruket med betalingskort økte med 3,9 prosent.
- I forbindelse med den første nedstengningen på våren så vi innledningsvis en markant nedgang i forbruket, men utover både sommeren og høsten så vi en betydelig økning i nordmenns forbruk med betalingskort. I november så vi en stagnasjon i kortforbruket som var på nivå med året før, men dette endret seg i desember, hvor vi tydelig kunne se at julemåneden igjen satte fart i detaljhandelens omsetning.
I alt ble det i desember 2020 foretatt 175,4 millioner korttransaksjoner i Norge, dette er 7 prosent færre enn i desember 2019. Samtidig var det et samlet forbruk med betalingskort på 69,6 milliarder norske kroner, noe som tilsvarer en vekst på 5 prosent.
Pandemien har innvirkning på betalingsvaner
Ifølge Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, må man, til tross for veksten i forbruket med betalingskort, huske på at mange detaljaktører rapporterer at den kontante omsetningen har sunket og at detaljhandelens samlede omsetning dermed trolig er negativt påvirket av covid-19 og de mange restriksjonene.
- Vi har siden nedstengningen sett at forbrukerne har endret betalingsvaner raskt. Digitale, og spesielt kontaktløse betalingsformer har vokst raskt og kontantandelen falt til et historisk lavt nivå. I desember 2019 foregikk omtrent hver fjerde korttransaksjon kontaktløst, og i dag utgjør de nesten 80 prosent av korttransaksjonene. Til sammenligning var andelen 24 prosent ved utgangen av 2019.
- Til tross for at den samlede omsetningen med betalingskort økte i 2020, kan vi anta at detaljhandelens samlede omsetning har falt, når man også regner med den fallende kontantomsetningen – men at det er store forskjeller mellom bransjer. Vi ser at restriksjonene i forbindelse med covid-19 har hatt stor innflytelse på både handelsaktiviteten og betalingsmønstrene våre. Totalt for året ser vi at antall transaksjoner med BankAxept har gått ned, men at handlekurven generelt har blitt større.
Kontakter
Hanne Kjærneskommunikasjonssjef i Vipps
Tel:997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noSøren Wingepressechef i Nets
Tel:+45 29482646swing@nets.euBilder
Om Nets Branch Norway
Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.
Følg pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Norge ligger i toppen av kontaktløs kortbetaling i Norden4.2.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
Koronapandemien har nok en gang satt fart på kontaktløse kortbetalinger i Norden og igjen er Norge i front i feltet.
UnionPay, verdens største kredittkort, utvider markant i hele Norden23.11.2021 08:58:12 CET | Pressemelding
Kinesiske UnionPay, som står bak kredittkortet med flest kortholdere i hele verden, har inngått en ny, markant partneravtale med Nets på tvers av Norden, noe som bl.a. muliggjør kontantuttak, og det kan ha avgjørende betydning for om detaljhandel vil ta imot kortet, forteller ledende luksus butikk. “Siden vi ser at internasjonale reiser begynner å normalisere seg, vil Norden igjen bli en viktig destinasjon for Union Pay-kortholdere i Europa”, lyder det fra UnionPays nestleder i Europa.
Nordhealth velger Nets Group som betalingsformidler i Norden18.11.2021 10:24:02 CET | Pressemelding
Nordhealth, en ledende leverandør av skybasert programvare til praksisstyring (PMS – Practice Management Software) for veterinærer og terapeuter, har underskrevet en avtale med Nets om å tilby klinikker muligheten til sømløst å behandle betalinger, enten det er på klinikken, som tokenisering av kort, eller over nettet.
Nets Passport Reader kvalifisert for eIDAS-kompatibel identitetssikring15.11.2021 09:59:37 CET | Pressemelding
Nets Passport Reader er nå eIDAS-sertifisert av BSI, et av verdens største sertifiserings-organer. Når den brukes til identitetssikring kan tjenesten nå konfigureres over hele Europa for eIDAS High – det høyeste sikkerhetsnivået. Denne sertifiseringen er en viktig godkjenning som forsikrer kundene om at den smarttelefonbaserte løsningen kan gi sikker tilgang til deres sensitive data, uten behov for kontakt ansikt til ansikt
JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali