Jubilant Silje Nergaard slipper dobbeltalbum

I 2020 kan Silje Nergaard feire 30-årsjubileum som artist og komponist, samt at hun ble tildelt 10-årig Kunstnerstipend fra Kulturrådet, og dette markerer hun naturligvis med musikk.
"Silje Nergaard" artwork

Fredag 1. mai kommer det selvtitulerte albumet «Silje Nergaard», et dobbeltalbum med nyinnspilte versjoner av Siljes største hits og favoritter, samt en mer personlig samling av nye sanger, hvor Silje har reist tilbake til hjembyen Hamar.

Men hun startet feiringen allerede i februar, med første del, albumet «Japanese Blue». Det inneholder vakre, nedstrippede versjoner av hennes mest kjente materiale, som Be Still My Heart, The Waltz og Japanese Blue og ikke minst Tell Me Where You’re Going, samt noen utvalgte coverlåter, blant annet Freddie Mercurys Love of My Life. Albumet er skapt i samarbeid med jazzpianist Espen Berg, som blant annet har mottatt Moldes Jazzstipend og regnes som en pianist i verdensklasse.

Nå følger hun opp med albumet «Hamar Station/Hamar Stasjon», som inneholder to versjoner av åtte nyskrevne, vakre og personlige sanger hvor Silje har hentet inspirasjon fra oppveksten tilknyttet Mjøsbyens hovedknutepunkt; sterke skildringer av avskjeder og gjensyn, omfavnelser og tårer av både lykke og vemod.
Fra Hamar Stasjon startet drømmen om å reise ut i verden.
"Som liten jente sto jeg ofte på perrongen på Hamar Stasjon. Jeg elsket å se togene komme og gå, se dem forsvinne på de skranglete jernbaneskinnene. Ut mot den store, store verden" forteller Silje.

Musikken på «Hamar Station/Hamar Stasjon» er spilt inn med engelske tekster av Mike McGurk, og norske tekster av Trygve Skaug, Kristin Sandberg og Ole Paus.
"Å gjøre samme sang på to språk er spennende, men et forunderlig opplegg" sier Silje og fortsetter "Det gikk bra i studio, men var veldig omfattende og speisa, så det blir nok første og siste gang!". På dette albumet akkompagneres Silje av fullt band med Andreas Ulvo på piano, Audun Erlien på gitar og Wetle Holte på trommer.

Silje Nergaard fulgte drømmen, satte seg på toget fra Hamar og dro ut i verden med sangene sine.
Nå, 30 år senere, kan Silje se tilbake på en eventyrlig karriere hvor hun har turnert verden rundt med låter som Tell Me Where You’re Going og Be Still My Heart, og samarbeid med legender som Pat Metheny, Al Jarreau, John Scofield, Kurt Elling og Toots Thielmans.
Med sine snart 17 albumutgivelser anses Silje som en pioner i det internasjonale jazzmiljøet. Hun har turnert verden over og vunnet blant annet Edison Jazz Vocal Awards (2007) og prisen for Årets Spellemann (2003). For albumet «A Thousand True Stories», innspilt med The Metropole Orchest og Vince Mendoza, Grammynominert i USA. Siljes album "At First Light" er fortsatt det mestselgende jazz-albumet gjennom tidene i Norge!

«Silje Nergaard» er både en feiring av hva som har vært, og vitnesbyrd på Siljes relevans som en av de mest prominente jazzmusikerne i Europa i dag.
I tillegg til utgivelsene vil jubileumsåret for Silje bestå av konserter og turnering i inn- og utland. Med et arrangement som betyr noe helt spesielt.
"Historiene og sangene mine begynte på Hamar. Denne trygge og fine byen hvor jeg gikk rundt i gatene og sang for meg selv. Det er klart musikken skal tilbake dit!"

I likhet med mange andre artister har Silje Nergaard måttet innstille flere planlagte konserter hittil i 2020, mest sannsynlig også konserten «Hem te Hamar» som var planlagt til ære for Silje hjemme på Hamar i august.
Men, er det noe en jazzartist kan så er det å improvisere, så Silje har jevnlig invitert til Siljes Living Room Sessions, konserter hjemme i stuen som streames på nett. I tillegg avla hun «Karantene Scene», også det en livestream, på Hamar et besøk.

"Silje Nergaard"
Del 1 "Japanese Blue" - tilgjengelig fra fredag 28. februar

1. Be Still My Heart (Acoustic Version)

2. Based on a Thousand True Stories (Acoustic Version)

3. The Waltz (Acoustic Version)

4. I Don´t Wanna See You Cry (Acoustic Version)

5. Mercy Street (Acoustic Version)

6. Lullaby to Erle (Acoustic Version)

7. Love of My Life (Acoustic Version)

8. Japanese Blue (Acoustic Version)

9. En og En (Acoustic Version)

10. What a Wonderful World (Acoustic Version)

11. Jeg Vil Takke Livet (Acoustic Version)

Del 2 "Hamar Station/Hamar Stasjon" - tilgjengelig fra fredag 1. mai

1. Next Stop Hamar

2. The Train Now Standing

3. Never Happier Than This

4. Departure Times

5. The Railway Girl

6. Waiting Room

7. Train of Fragile Hearts

8. The Night Traveller

9. Neste stopp Hamar

10. Perrong

11. Ennå underveis

12. Avgang

13. Togjenta

14. Tiden det tar

15. Et lite Rykk

16. Nattoget

"Silje Nergaard" artwork

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.