Hvilke løpesko er best for å unngå skader?

Det finnes mange myter om løpesko, og hvordan dette påvirker risikoen for skader. Et eksempel på dette er at vi tidligere trodde at overpronasjon økte risikoen for skader, og at riktig fottøy ordnet dette. Men selv etter mange år med forskning så finner vi ingen klar sammenheng mellom overpronasjon, og skaderisiko. Det gjør valg av «riktig» skotøy mye enklere.

Det finnes mange med mye erfaring og kunnskap om sko, og det vil for noen være nyttig med en ekspertvurdering på dette, alt avhengig av målsetning. Men for de aller fleste trenger ikke valget av sko å være så komplisert som vi kanskje trodde før.

Flere sko å velge i

Vi vet at alle responderer forskjellig på skotøy. Det er altså ikke slik at det kun finnes én type sko som passer deg, og at du MÅ ha denne for å unngå skader. I våre øyne er dette positivt, fordi det gir deg mange flere alternativer. Velg den skoene du føler deg komfortabel med, i den prisklassen du ønsker. Det derfor ikke er nødvendig å ta høyde for alle de tekniske egenskapene ved hver enkelt sko - velg den som føles god på foten.

Visste du at den viktigste faktoren for å unngå skader, og for å oppnå fremgang, er gradvis økning av belastning? Dette kan våre medlemmer hjelpe deg med – finn din osteopat i dag.