Historisk kontraktsignering mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Strekningen Mandal øst - Mandal by inngår som en del av nye E39 mellom Kristiansand og Stavanger. Kontrakten har en verdi på ca. 1,5 milliarder NOK eks. mva, og omfatter arbeid med reguleringsplan og selve byggingen av sju kilometer firefelts motorvei, samt tilsvarende lengde tofelts tilførselsvei til Mandal by. Kontrakten omfatter strekningen fra Døle bru til Mandalselva, og derfra videre til Ime, sentrumsnært Mandal by.
BetonmastHæhre Anlegg AS har med Rambøll Norge AS, Sweco Norge AS, Traftec AS og TT Anlegg AS som underleverandører.
Samhandling
Prosjektet skal gjennomføres som integrert samhandling, hvor man vektlegger den samlede kompetansen de forskjellige aktørene i et anleggsprosjekt besitter, og hvordan den kan utnyttes til beste for prosjektet. I den integrerte samhandlingsfasen skal det utarbeides et forslag til reguleringsplan. Et formål med den tidlige involveringen er at reguleringsplan og prosjektering skal ivareta behovene for en optimal gjennomføring av planoppdraget og deretter bygging. I slutten av juni ble BetonmastHæhre valgt til som entreprenør til konkretiseringsfasen.
– Gjennom denne fasen er vi blitt enda mer trygge på at vi har valgt riktig entreprenør å inngå avtale med, sier prosjektdirektør for utbyggingsområde E39, Asbjørn Heieraas.
Byggestart er anslått til vinteren 2020. Frem til da skal det lages reguleringsplan for prosjektet. Veien skal stå ferdig sommeren 2022.
Overordnede mål
Nye Veier AS stiller strenge krav til entreprenøren når det gjelder kompetanse, HMS og samfunnsansvar. I konkurransen har pris kun blitt vektet 15 prosent når byggherrens makspris er nådd. Prosjektet har disse overordnede målene:
• Minimere ulemper for alle trafikanter i anleggs- og driftsperioden.
• Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt.
• Realisere målet om en skadefri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.
• Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
• Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering.
- Dette er starten på et svært spennende prosjekt. Vi trekker inn entreprenøren tidlig i prosessen fordi vi mener det gir merverdi for samfunnet, blant annet i form av kortere tid mellom planprosess og byggefase, og utstrakt dialog mellom entreprenøren, kommune og befolkning. Dette er kjernen av Nye Veiers gjennomføringsmodell, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Illustrasjon av mulig veilinje fra Trysfjord i Søgne og vestover til Mandalselva, pluss tilkomstvei til Mandal. Illustrasjon: Statens vegvesenVideokanal
Nøkkelord
Kontakter
Kontaktpersoner:
Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør - tlf. 905 82 334
mail: ingrid.hovland@nyeveier.no
Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør – tlf. 975 63 620
mail: asbjorn.heieraas@nyeveier.no
Bilder



Om Nye Veier
Nye Veier har vært operativt siden 1. januar 2016. Selskapet er heleid AS under Samferdselsdepartementet, og har hovedkontor i Kristiansand. Nye Veier er en slank og effektiv byggherreorganisasjon som skal bygge 534 km riksvei, hovedsakelig fire–felt motorvei i de fire utbyggingsområdene E6 Trøndelag, E6 Innlandet, E18 Sør-Østlandet og E39 Sør-Vestlandet.
Om Mandal øst – Mandal by
E39-strekningen Mandal øst til Mandalselva er sju kilometer helt ny, firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. I tillegg skal det fra E39 bygges sju kilometer helt ny tilkomstvei til Mandal by. Denne veien er planlagt med fartsgrense 90 km/t. Kjøretiden fra Mandal til Kristiansand blir tilnærmet halvert.
Dagens E39-strekning er cirka 13 kilometer med tofelts vei med smale skuldre og farlig sideterreng. Årsdøgntrafikken er opp mot 15000 kjøretøyer. Nesten hver femte bil som trafikkerer strekningen er tungbil. Veien har mange avkjøringer og en god del randbebyggelse. Strekningen er svingete og bratt. I enkelte partier har tungbiltransporten ekstra store problemer vinterstid. Vintervedlikeholdet er tungt.
Trafikken er blandet og en høy andel av dødsulykkene er møteulykker. Det høye antall trafikkulykker gjør at nedsatt hastighet er innført på hele strekningen.
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Norsk prosjekt sikrer banebrytende og mer bærekraftig teknologi og materialer i vegbygging8.6.2023 05:00:00 CEST | Pressemelding
Til sammen har 17 aktører innen samferdsel fått nær 70 millioner av Grønn plattform til prosjektet "Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging". De neste tre årene skal det rulles ut minst ti store piloter med nye og mer bærekraftige materialer og løsninger.
Magne Ramlo tilsatt som prosjektsjef i Nye Veier for E6 Ranheim-Værnes31.5.2023 14:57:43 CEST | Pressemelding
Magne Ramlo har takket ja til stillingen som prosjektsjef for utbyggingen av nye E6 Ranheim-Værnes.
Nye Veier har kartlagt hvordan sprengningsarbeid påvirker fuglelivet9.5.2023 13:11:47 CEST | Aktuelt
Nye Veier har i samarbeid med NTNU Vitenskapsmuseet gjennomført et forskningsarbeid og fått utarbeidet en rapport knyttet til hvordan fugleliv påvirkes av sprengningsarbeid. God avstand til fugl, mindre størrelse på salver og tilpasset sprengningstidspunkt er sentrale funn.
Innovasjonsarena: Årets møteplass for gründere og byggherrer9.5.2023 05:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier, Statens vegvesen og VIA inviterer til årets sammenkomst mellom innovatører og byggherrer på Gardemoen 15. november. Innovasjon og klimasmarte løsninger for veg, bro og tunnel er tema for dagen.
Forsinkelse i E6 Ranheim - Værnes26.4.2023 12:09:12 CEST | Pressemelding
Nye Veiers prosjekt E6 Ranheim-Værnes er forsinket, kanskje med så mye som to år. - Dette vil påvirke mange, blant annet trafikanter og naboer til prosjektet, og det beklager vi, sier utbyggingsdirektør, Espen Almlid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom