Har satt ut 17 hjertestartere

Hensynet til sikkerheten for både allmennheten og egne ansatte har alltid høyest prioritet i Agder Energi Vannkraft. Selskapet har derfor montert hjertestartere utenfor 17 kraftstasjoner og kontorbygg, slik at de også er tilgjengelige for folk som ferdes i de aktuelle områdene.
De ansatte i Agder Energi Vannkraft setter pris på at selskapet alltid har sikkerhet i fokus – både for dem og for de som ferdes i områdene ved kraftanleggene. Fra venstre energioperatør Thomas Bredvei, fagarbeider maskin Knut Tore Jacobsen, energioperatør Alexander Olaisen, HMS-sjef Arild Elvenes, fagarbeider elektro Per Vidar Kallhovd og fagarbeider maskin Petter Amundsen.

- Dette gjør vi fordi tilgangen til hjertestartere er et godt sikkerhetstiltak. Både unge og eldre kan rammes av hjertesvikt og da er rask behandling viktig. Vi har hatt hjertestartere inne i flere av våre kontorbygg og kraftstasjoner lenge, og vi har nå satt ut flere både for å øke sikkerheten for personell som jobber i våre anlegg, og samtidig gjøre hjertestarterne tilgjengelige for allmenheten, sier Arild Elvenes, HMS-sjef i Agder Energi Vannkraft.

Han forteller at initiativet er kommet fra selskapets ansatte og at det ble positivt mottatt av arbeidsmiljøutvalget og ledergruppen.

Geografisk spredning
Agder Energi Vannkraft har kjøpt inn 10 nye hjertestartere, som er plassert utenfor kraftstasjoner og kontorbygg. I tillegg er sju hjertestartere som har vært montert inne i kraftstasjoner flyttet utenfor disse, slik at hjertestarterne også er tilgjengelige for allmennheten dersom behovet skulle oppstå.

- Vi har anlegg flere steder i Agder og i Vestfold og Telemark fylke, og de er i hovedsak utenfor tettbebygde strøk. Vi har derfor valgt å fordele hjertestarterne på flere steder i området vårt, sier Elvenes.

Hjertestarterne er registrert i det offentlige hjertestarterregisteret, som driftes av helsemyndighetene. Registeret gjør hjertestarterne tilgjengelig for 113-sentralene og i Luftambulansens app «Hjelp 113».

Sted: Kommune:
Brokke kontorbygg Valle