Opplysningskontoret for brød og korn

Grove fristelser på hjemmekontoret

Del

Trenger du en oppkvikker på hjemmekontoret? En fristende lunsj gjør underverker for både humør, arbeidsglede og konsentrasjonsevne. Og jo grovere, jo bedre.

Om du velger grove brød med proteinrike pålegg, og sper på med litt grønnsaker får du et godt og sunt lunsjmåltid som gir viktig påfyll både til kropp og hode, sier Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.
Om du velger grove brød med proteinrike pålegg, og sper på med litt grønnsaker får du et godt og sunt lunsjmåltid som gir viktig påfyll både til kropp og hode, sier Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.

Hjemmekontor har vært normalen for mange siden den første koronabølgen i mars i 2020. Noen trives med fleksibiliteten og mindre tidsklemme, andre lengter tilbake til kontorlivet. Og ikke minst: Felles lunsj med gode kollegaer.

– Når man ikke har noen som drar seg med til felles spisetid, er det lett å la lunsjen skli - enten hoppe over eller lage noe kjapt man kaster i seg foran PCen, sier ernæringsfysiolog og fagsjef for brød og korn, Torunn Nordbø, i Opplysningskontoret for brød og korn.

Hun har mange fristende forslag til hjemmekontor-lunsjen, og anbefaler at du tar deg en skikkelig grovis. For det er både sunt og godt.

– Grove brød og kornprodukter inneholder langsomme karbohydrater. Disse bidrar til et mer stabilt blodsukkernivå og god metthetsfølelse, som er nyttig for konsentrasjon og læring.

Du kan variere mellom fiberrike brød, rundstykker, knekkebrød og andre grove kornprodukter. Du kan velge å bake selv, eller kjøpe ferdig bakst.

– Grov lunsj på hjemmekontoret gir hjerneføde. I tillegg kan et fiberrikt kosthold ha gunstige effekter, sier Nordbø.

Hold rytmen og varier pålegget

En god måltidsrytme kan hjelpe deg å ta smarte matvalg. Å spise regelmessig kan gjøre at du unngår søtsug og påfølgende småspising.

– Særlig på hjemmekontor er det viktig å være bevisst dette. Det er lett at timene flyr av gårde, og mange glemmer å spise.

Varierer du pålegget, får du i deg de næringsstoffene du trenger. Kokt skinke, egg, ost og fisk er gode proteinkilder. Et proteinrikt måltid er nemlig knyttet til god metthetsfølelse.

– De langsomme karbohydratene i kombinasjon med protein, gir kroppen akkurat det den trenger, sier Nordbø.

Tiden du bruker på å lage lunsjen er også en god adspredelse fra stillesittende arbeid. Her er noen forslag til gode, sunne og fristende lunsjer på hjemmekontoret – både for de som har vanlig lunsjpause, de som har litt ekstra tid – og de som må ta lunsjen foran skjermen:

1. Gode hjemmekontor-lunsjer du lager og spiser på en halvtime

Når man har 30 minutter til rådighet, er det lurt å ta seg en brødskive. Gjør du en bitteliten ekstra innsats med å variere pålegget, blir lunsjen på hjemmekontoret litt mer spennende og du unngår å bli matlei.

Små grep kan gjøre stor forskjell. Prøv for eksempel å bytte ut smøret med rød eller grønn pesto, aioli, sennep eller oliventapenade. Urter fra kjøkkenvinduet er også en rask snarvei til gode smaksopplevelser med lav innsats. Middagsrestene fra i går kan få nytt liv på brødskiva og sukkererter eller ferdigvasket salat fra kjøleskapet kan gi ekstra krunsj til gulosten.

2. Fristende varmlunsj for den som har god tid

En av fordelene med hjemmekontor er at man kan har fleksibilitet til å gjøre noe ekstra ut av lunsjen. Hva med for eksempel å bytte ut brødet med noen byggvafler eller grove pannekaker?

Hjemmekontorlivet gjør det også mulig å lage gode varmlunsjer. Med forskjellige varianter av ostesmørbrød kan du i samme slengen også få brukt opp noen brødrester du har liggende. Vi anbefaler gjerne ostesmørbrød med sennepcroque monsieur eller toast med eple og kanel som varmretter i hjemmekantina.

3. Gode lunsjer foran PC-skjermen

Hvis du kjøper inn frukt og grønt som er vasket og klar, kan du enkelt gjøre brødskiva mer fristende eller ta en håndfull når du trenger ekstra energi.

Hvis du vet at du får en travel uke kan du bruke helgebaksten som en anledning til å forberede ukas lunsjer. Da har du maten klar og du kan enkelt tine sunne og gode porsjonsbakster til lunsj.

Hva med å ta opp noen grove horn med ost og skinke fra fryseren? Matmuffins, pestosnurrer og brødkrystaller er også eksempler på bakst og pålegg i ett – som er lett å hente frem.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om du velger grove brød med proteinrike pålegg, og sper på med litt grønnsaker får du et godt og sunt lunsjmåltid som gir viktig påfyll både til kropp og hode, sier Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.
Om du velger grove brød med proteinrike pålegg, og sper på med litt grønnsaker får du et godt og sunt lunsjmåltid som gir viktig påfyll både til kropp og hode, sier Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.
Last ned bilde
Smørbrød med ost og skinke er en klassiker, og en favoritt hos mange. Cherrytomater, salat og spirer frisker opp. Her får du påfyll av både fiber, protein og kalsium. Foto: brodogkorn.no
Smørbrød med ost og skinke er en klassiker, og en favoritt hos mange. Cherrytomater, salat og spirer frisker opp. Her får du påfyll av både fiber, protein og kalsium. Foto: brodogkorn.no
Last ned bilde
Fiskekaker er like gode kalde som varme – ta det du liker best. Fyll på med grønt. Skjærer du agurken på langs blir det lange fine strimler. Knasende sukkererter lyser opp. Grovbrød gir påfyll av fiber, og fiskekakene proteiner og jod. Foto: brodogkorn.no
Fiskekaker er like gode kalde som varme – ta det du liker best. Fyll på med grønt. Skjærer du agurken på langs blir det lange fine strimler. Knasende sukkererter lyser opp. Grovbrød gir påfyll av fiber, og fiskekakene proteiner og jod. Foto: brodogkorn.no
Last ned bilde
Smør et tynt lag med peanøttsmør på en grov brødskive. Legg på bananskiver og dryss over litt hakkede mandler. Snadderskive som gir både energi og fiber. Foto: brodogkorn.no
Smør et tynt lag med peanøttsmør på en grov brødskive. Legg på bananskiver og dryss over litt hakkede mandler. Snadderskive som gir både energi og fiber. Foto: brodogkorn.no
Last ned bilde
Fyll en grov bagette med noen salatblader, kylling- eller kalkunpålegg og eggesalat. På toppen drysser du finhakket vårløk. Egg er en god kilde til proteiner, og med grov baguette får du også godt med fiber. Foto: brodogkorn.no
Fyll en grov bagette med noen salatblader, kylling- eller kalkunpålegg og eggesalat. På toppen drysser du finhakket vårløk. Egg er en god kilde til proteiner, og med grov baguette får du også godt med fiber. Foto: brodogkorn.no
Last ned bilde
Lag en grov lunsjvaffel. Topp vaflene med litt majones, ruccula, kokt egg og tomat i skiver. Et lunsjalternativ som kanskje tar litt ekstra tid, men som absolutt gir deg både gode smaker, næringsstoffer og ekstra påfyll. Foto: brodogkorn.no
Lag en grov lunsjvaffel. Topp vaflene med litt majones, ruccula, kokt egg og tomat i skiver. Et lunsjalternativ som kanskje tar litt ekstra tid, men som absolutt gir deg både gode smaker, næringsstoffer og ekstra påfyll. Foto: brodogkorn.no
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for brød og korn

Opplysningskontoret for brød og korn
Opplysningskontoret for brød og korn
Lørenveien 40
0585 Oslo

952 89 666http://www.brodogkorn.no

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom