Full gjennomgang av svikt i barnevernet

Lørdag offentliggjorde regjeringen at de oppretter en egen undersøkelseskommisjon for barnevernet. – Gode nyheter, sier de ansattes fagforening.
Mimmi Kvisvik, forbundsleder i FO (Foto: FO)

Etter flere alvorlige hendelser i barnevernet, varslet barneminister Kjersti Toppe en landsomfattende kommisjon for å undersøke hva som har gått galt.

– Vi skylder barna dette. Det handler om å få frem hele hendelsesforløpet og se på hva vi kunne gjort annerledes, sier Toppe til Bergens Tidende.

Hun får støtte fra FO, sosialarbeidernes fagforening, som organiserer mange av de ansatte i barnevernstjenesten.

– Dette er gode nyheter! Selv om sosialarbeiderne gjør alt i sin makt for å stå opp for tryggheten til barn og unge, kan systemfeil få alvorlige konsekvenser. For å lære av feilene, må vi være klar over dem, sier Mimmi Kvisvik, forbundsleder i FO.

Hun ba om en egen kommisjon for barnevernet allerde i 2020, da Norge ble dømt i flere saker i Den europeiske menneskerettsdomstolen. Hun understreker at kommisjonen må lete etter løsninger, ikke syndebukker.

– Vi har nok enkeltstående rapporter og meldinger om avvik. Nå må vi gå over til å lære av dem. Kommisjonen må ikke bli satt til å jakte på syndebukker, men finne løsninger, sier Kvisvik og legger til:

– Det blir bra med en stabil kommisjon som setter seg godt inn i helheten rundt alvorlige hendelser. Det vil tjene både de ansatte, barna og familiene i barnevernet.