Forbrukertilsynet: Husk dette før du bestiller ferie på kreditt

Skal du bruke kreditt til å finansiere årets sommerferie? Da er det et par ting du bør være klar over, melder Forbruketilsynet.
FERIE PÅ KREDITT: Forbrukertilsynet varsler at du bør være oppmerksom på hvordan du bruker kreditt under årets sommerferie. Det er Anders Fagereng i Dinero.no enig i. Foto: Christian Möller

Fellesferien er godt i gang, og rekordmange nordmenn har valgt å legge årets sommerferietur innenlands. Nylig åpnet regjeringen også for reise til en rekke land i Europa, deriblant Danmark, Spania, Tyskland, og Hellas.

Det er ikke bare smittevern man må ha i bakhodet om man skal reise i sommer. Samme hvor du legger ferien er det også et par ting som er viktige å huske på dersom du velger å betale ferieutgiftene med kredittkort eller forbrukslån.

Av de om lag 300 000 som valgte å betale fjorårets ferie med kreditt, er det fortsatt 180 000 som ikke har nedbetalt utgiftene i sin helhet, melder Forbrukertilsynet. Det koster dyrt.

Ferien kan bli dyrere

– Husk at om du kun betaler minstebeløpet, vil renta løpe i forhold til resten av skyldnaden, seier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding.

Også daglig leder i forbrukerportalen Dinero.no, Anders Fagereng, mener at ferierende må tenke seg to ganger om før de utsetter kredittkortbetalingene etter årets ferie.

– Ta bevisste valg: Hvis du ikke betaler inn det du har brukt innen den rentefrie perioden på kredittkortet ditt er over, risikerer ferien å bli langt dyrere enn nødvendig. Betaler du minstebeløpet på fakturaen, vil renta fortsette å løpe på resten du har brukt på kortet. Det kan over tid koste deg hundrevis, om ikke tusenvis av kroner, melder Fagereng.

Å betale ferien med kredittkort kan imidlertid også ha mange fordeler. De fleste kredittkort på det norske markedet har inkludert reise- og avbestillingsforsikring. Mange kort har gebyrfritt uttak i inn- og utland. I tillegg vil du gjennom finansavtaleloven alltid være beskyttet mot svindel dersom du betaler med kredittkort.

– På grunn av den ekstra tryggheten det gir vil jeg anbefale folk å bruke kredittkort hvis de er ute på reise, særlig hvis reisen er lagt utenlands. Det er dog viktig at man setter seg godt inn i kortets regler og vilkår, bruker kortet riktig, og i størst mulig grad betaler ned det man har brukt før renta begynner å løpe, sier Fagereng.

Gjeldsregister: – Kredittramme tolkes som gjeld

Den 1. juli 2019 ble gjeldsregisteret innført, og det førte med seg at alt du har av kreditt ble oppført som gjeld – også det du ikke har brukt. Hvis du skal finansiere ferien med kreditt er det med andre ord viktig å huske på at alt du har av tilgjengelig kreditt i ditt navn blir oppført som en del av din personlige gjeld.

– Vær oppmerksam på at dersom du kjøper flyreise, hotell og iskrem på kreditt vil det også bli tatt med i vurderinga ved søk av boliglån, sier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Samtidig påpeker Fagereng i Dinero.no at også kredittrammen på kredittkortet ditt fanges opp som gjeld i registrene, uansett om du har brukt kortet eller ei.

– Kredittkort med en kredittramme på 20 000 kroner oppføres i gjeldsregistrene som 20 000 kroner i forbruksgjeld, selv om du kanskje ikke har brukt ett øre på kortet, opplyser han.

Forbruketilsynet har tre råd for bruk av kreditt på ferie:

• Sjekk effektiv rente og totalpris
  • Undersøk gebyrer – med mange kredittkort koster det penger å ta ut i minibank og/eller i butikk, samt overføre fra kredittkort til brukskonto
  • Vær oppmerksom på gebyr i butikker – noen butikker tar gebyr ved betaling med bestemte kort i utlandet.