Får over åtte millioner for å droppe plastposen

– Dette er bra for miljøet og det er bra for kundene som får én krone i bonus for hver gang de bruker handlenettet. Våre medlemmer har tjent opp godt over åtte millioner kroner i gjenbruksbonus i år, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge.
For Coop er det viktig å bidra til mindre bruk av plast, men da må kundene ha gode alternativer. Som eneste dagligvareaktør tilbyr Coop derfor gjenbruksbonus ved bruk av handlenett, for å motivere kundene til å velge bort plastbæreposen.
– Det tar tid å endre vaner, men vi ser en positiv utvikling. Med gjenbruksbonus sparer medlemmene våre fire kroner ved å bruke handlenett i stedet for å kjøpe plastpose. Dette er et positivt og tydelig insentiv for kundene, og vi får svært god respons, sier Lutnæs.
Tjent opp åtte millioner i ekstra bonus
Stadig flere Coop-medlemmer får øynene opp for handlenettene. I år har over 340 000 medlemmer brukt handlenettet, opp fra cirka 250 000 i fjor. Opptjent gjenbruksbonus for Coops medlemmer har økt for hvert år, og i år har kundene tjent opp 8,5 millioner kroner i gjenbruksbonus.
Gjenbruksbonusen er en del av kjøpeutbyttet som Coops medlemmer automatisk får utbetalt til sin medlemskonto i februar året etter opptjeningsåret. Medlemmene kan selv se hvor mye de har tjent opp i gjenbruksbonus i Coop-appen eller ved å logge inn på Min side.
Plastposeforbruket ned 13 prosent
Det er et felles mål i handelsbransjen å få ned salget av plastposer. I 2017 ble Handelens Miljøfond etablert, som Norges svar på EUs plastposedirektiv. Medlemmene i Handelens Miljøfond forpliktet seg til å betale inn 50 øre per solgte pose i kontingent til fondet. Fra 1 januar 2022 økte kontingenten fra 50 øre til 1 krone. Dette gjorde at plastposeprisen økte i butikk.
– Coop var med å etablere Handelens Miljøfond i 2017. Coop er representert i styret, og har vært med å vedta de strategiske målene for fondet. Vi tror bestemt at Coops kunder og medlemmer vil se positivt på å betale litt mer for bæreposen så lenge dette for eksempel går til opprydding av marint avfall, som er et kjempeproblem, eller bedre gjenvinningsløsninger, sier Lutnæs.
80 prosent av norske butikker og kjeder er medlem av Handelens Miljøfond, som har som mål å få ned salget med 50 prosent mellom 2016-2025. Nylig slapp også EU-kommisjonen sitt forslag til nye emballasjekrav. I forslaget stiller de blant annet krav til reduksjon i plastposeforbruk, hvor vi innen utløpet av 2025 kun skal bruke 40 plastposer hver i året.
– Så langt i år har plastposeforbruket gått ned med nærmere 13 prosent i Coops butikker sammenlignet med i fjor. Vi skal være en del av løsningen, og vil utvikle og tilby alternativer til plastposen til våre kunder, slik vi gjort i flere år, avslutter Lutnæs.
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom