Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.

Gjennom en ny samarbeidsavtale styrker Coop sitt engasjement i breddeidretten og bygger videre på det gode arbeidet som har vært gjort gjennom Coop-dugnaden siden 2018. Målet er klart: Å senke terskelen for deltagelse i idrett og sørge for at ingen barn står på sidelinjen på grunn av økonomi.
– I Coop kan vi ikke sitte og se på at barn faller utenfor, fordi de ikke har råd til å være med på fritidsaktiviteter. Vi vet at idrett handler om mer enn fysisk aktivitet. Det handler om tilhørighet, mestring og glede, og sammen med Norges idrettsforbund skal vi fortsette å gjøre en forskjell for barn i hele landet, sier administrerende direktør i Coop Norge, Philipp Engedal.
– Tiltak som kan bidra til at økonomi ikke blir barriere for barn og unges deltakelse i idrett er en av våre aller viktigste fanesaker. Om lag 100 000 barn og unge kommer fra familier med vedvarende lavinntekt. Idretten kan ikke løse denne utfordringen alene. Derfor er vi både glade og takknemlige for at vi nå har fått Coop med på laget. Midlene fra Coop-dugnaden vil uavkortet dekke treningsavgifter og andre aktivitetskostnader til barn og unge som trenger det mest, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai.
Siden oppstarten i 2018 har Coop-dugnaden hjulpet over 10 000 barn i lavinntektsfamilier med å delta i fritidsaktiviteter. Dette har blitt gjort ved å dekke kostnader knyttet til medlemskap, treningsavgifter, utstyr og andre utgifter som ofte blir en økonomisk belastning for familier.
Coop får gjennom den nye samarbeidsavtalen med Norges idrettsforbund en tettere tilknytning til det organiserte idrettslivet i Norge, og en større mulighet til å ta ut samfunnsgevinsten av økt idrettsdeltakelse, inkludert bedre folkehelse.
Coop-dugnaden ble opprinnelig etablert i samarbeid med Røde Kors. Etter at Røde Kors valgte å tre ut av samarbeidet for å fokusere mer på deres kjernevirksomhet, ble det naturlig for Coop Norge å bringe stafettpinnen videre til Norges idrettsforbund som ny partner.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noFinn AagaardKommunikasjonssjef i Norges Idrettsforbund
Tel:917 09 391finn.aagaard@idrettsforbundet.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom