Falske telefonsamtaler er svindelforsøk
Den siste tiden har enkelte nordmenn opplevd å bli ringt opp, angivelig fra Nets der det bes om kontoopplysninger. Dette er et svindelforsøk og ikke en fremgangsmåte som Nets bruker.
Flere nordmenn har blitt kontaktet av en «medarbeider fra Nets», som ber om forskjellige opplysninger, bl.a. konto- eller kortopplysninger.
«Vi ser dessverre flere eksempler på at nordmenn kontaktes av personer som gir seg ut for å ringe fra Nets. Man skal aldri gi bort private betalingsopplysninger over telefonen. Det er ikke den måten vi jobber på”, sier Andreas Rieber, Head of Group Security, IT Risk & Compliance i Nets.
I disse sakene ser det ut som at samtalen kommer fra Nets offisielle telefonnummer (22898989). Men det stemmer ikke. Denne metoden å forfalske nummeret det ringes fra kalles «spoofing», og gjør det vanskelig som forbruker å gjenkjenne svindel. Det er vanskelig for bedrifter å forhindre spoofing og det er derfor viktig å skape bevissthet hos forbrukerne gjennom å informere om slike svindelforsøk.
Les mer om spoofing her: Telefonsvindel - Nkom
Hvordan skal du forholde deg?
Hvis du mottar en telefonsamtale fra en person som påstår at de ringer fra Nets, der du blir bedt om å oppgi informasjon om konto eller kort, må du unnlate å gi noen form for personlig informasjon.
Vær oppmerksom på at internasjonale kortselskap, Nets eller banker aldri sender e-poster eller kontakter deg pr. telefon for å be om ditt kortnummer eller dine kontoopplysninger.
Har du allerede oppgitt din personlige data, skal du så fort som mulig sørge for å få sperret det/de kortene du har gitt opplysninger om. Kontakt da Bankenes Meldingstjeneste (hele døgnet): 800 30 250.
Kontakter
Peter Glysing Pedersen
Tel:+4528482646Tel:+4528482226pgped@nets.euOm Nets Branch Norway
Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.
Følg saker fra Nets Branch Norway
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Nets Branch Norway
Dobbelt så mye varekjøp på nett under korona18.3.2021 11:35:26 CET | Pressemelding
Den ferske e-handelsrapporten fra Nets viser at nordmenn handlet for svimlende 156 milliarder på nett i 2020. Mens forbruket på reiser og billetter falt, skjøt kjøp av fysiske varer som for eksempel klær og skjønnhetsprodukter i været, og doblet seg fra 2019.
Nets fullfører salget av konto-til-konto baserte tjenester til Mastercard5.3.2021 12:23:39 CET | Pressemelding
Salget av Nets’ konto-til-konto baserte tjenester til Mastercard for 2,85 milliarder euro (ca. 29,3 milliarder norske kr.) er nå̊ fullført. Dette følger i kjølvannet av at vilkårene som var forutsetningen for EU-kommisjonens godkjennelse i august 2020 er oppfylt.
Felles infrastruktur gir arbeidstakere egen pensjonskonto og fritt valg av pensjonskontoleverandør11.2.2021 09:32:38 CET | Pressemelding
En ny løsning er nå satt i drift, som muliggjør innføringen av egen pensjonskonto for ca 1,5 millioner arbeidstakere med innskuddspensjon i privat sektor. Arbeidstakernes tidligere oppstarte pensjonskapitalbevis vil nå kunne samles på ett sted, og dette kan gi den enkelte mer pensjon for pengene.
Nytt rekordår for digital regningsbetaling i Norge21.1.2021 08:00:00 CET | Pressemelding
Til tross for et krevende år for norsk næringsliv ble 2020 et nytt rekordår for digital regningsbeta-ling. Det ble registrert 516 millioner innbetalinger med KID og 164 millioner fakturaer sent som eFaktura. I 2020 var økningen på 17 prosent sammenlignet med året før.
Julemåneden satte fart i forbruket igjen13.1.2021 08:00:00 CET | Pressemelding
Etter at forbruket med betalingskort stagnerte i november, så vi vekst igjen i desember, hvor det samlede forbruket med betalingskort økte 5 prosent sammenlignet med året før, til tross for at vi handler sjeldnere enn tidligere. Samtidig viser oversikten for hele 2020 at det samlede kortforbruket økte 3,9 % sammenlignet med 2019.
Markant reduksjon i antall kortbetalinger4.12.2020 07:30:00 CET | Pressemelding
Etter en sommer med rekordhøye vekstrater i omsetning med betalingskort flater veksten ut i november, hvor det samlede forbruket med betalingskort var på høyde med fjorårets. En merkbar tilbakegang i antall kortbetalinger vitner imidlertid om at vi handler sjeldnere – men altså legger flere eller dyrere varer i kurven.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom