Falske telefonsamtaler er svindelforsøk

Den siste tiden har enkelte nordmenn opplevd å bli ringt opp, angivelig fra Nets der det bes om kontoopplysninger. Dette er et svindelforsøk og ikke en fremgangsmåte som Nets bruker.

Flere nordmenn har blitt kontaktet av en «medarbeider fra Nets», som ber om forskjellige opplysninger, bl.a. konto- eller kortopplysninger.

«Vi ser dessverre flere eksempler på at nordmenn kontaktes av personer som gir seg ut for å ringe fra Nets. Man skal aldri gi bort private betalingsopplysninger over telefonen. Det er ikke den måten vi jobber på”, sier Andreas Rieber, Head of Group Security, IT Risk & Compliance i Nets.

I disse sakene ser det ut som at samtalen kommer fra Nets offisielle telefonnummer (22898989). Men det stemmer ikke. Denne metoden å forfalske nummeret det ringes fra kalles «spoofing», og gjør det vanskelig som forbruker å gjenkjenne svindel. Det er vanskelig for bedrifter å forhindre spoofing og det er derfor viktig å skape bevissthet hos forbrukerne gjennom å informere om slike svindelforsøk.

Les mer om spoofing her: Telefonsvindel - Nkom

Hvordan skal du forholde deg?

Hvis du mottar en telefonsamtale fra en person som påstår at de ringer fra Nets, der du blir bedt om å oppgi informasjon om konto eller kort, må du unnlate å gi noen form for personlig informasjon.

Vær oppmerksom på at internasjonale kortselskap, Nets eller banker aldri sender e-poster eller kontakter deg pr. telefon for å be om ditt kortnummer eller dine kontoopplysninger.

Har du allerede oppgitt din personlige data, skal du så fort som mulig sørge for å få sperret det/de kortene du har gitt opplysninger om. Kontakt da Bankenes Meldingstjeneste (hele døgnet): 800 30 250.