Eneco satser i Tyskland og kjøper Nordgröön av Agder Energi

Det nederlandske energiselskapet Eneco har kjøpt det tyske selskapet Nordgröön. Eneco styrker dermed sin satsing i det tyske markedet, sammen med sitt tyske datterselskap LichtBlick.
Illustrasjonsfoto: Shutterstock

- Det å spille en rolle i det voksende og sentrale tyske markedet for direkte markedsføring og VPP-tjenester er viktig for at Eneco skal bli en ledende aktør innen energiledelse. Nordgrööns nettverk og eksisterende kundebase gir et godt grunnlag for disse ambisjonene. I kombinasjon med vårt datterselskap LichtBlick er vi en fullverdig partner for våre kunder og ytterligere utvide våre aktiviteter i Tyskland, sier Kees-Jan Rameau, Chief Strategic Growth Officer i Eneco.

LichtBlicks administrerende direktør Dr. Enno Wolf sier:

- Vi er veldig glade for oppkjøpet. Nordgröön er en ekte perle på det tyske energimarkedet. Eneco og LichtBlick har ambisiøse mål for kundevekst, bygge en aktivaportefølje og levere energitjenester som er best i klassen til kundene. Nordgröön passer perfekt til vår felles strategi.

Nordgröön tilbyr tjenester innen energioptimering, synkronisering og integrasjon av fornybare energikilder i Tyskland. Nordgröön håndterer energisalget på vegne av eier av vindkraftverk, solkraftverk og biogass i det tyske markedet. Selskapet har kontor i Medelby, som ligger nord i Tyskland like ved grensen til Danmark.

Et marked med spennende muligheter

- Vi er tilfredse med å ha funnet en kjøper av Nordgröön som vil utvikle selskapet ytterligere. Vi beholder vår virksomhet i Entelios AG som optimaliserer kraftforbruket mot store tyske industribedrifter og selger tjenester til de store nettselskapene. Vi ser fortsatt spennende muligheter til å videreutvikle våre andre posisjoner i Tyskland, samtidig som vi ser stadig muligheter til å utvikle tjenester og industri i det norske og nordiske markedet. Salget av Nordgröön er en konsekvens av prioriteringer i et marked med mange muligheter, sier Anders Gaudestad, konserndirektør Kraftforvaltning i Agder Energi.

Kontaktpersoner:

Niels Stet
Talsperson Eneco
Telefon: +31 (0)6 21330026
Mail niels.stet@eneco.com

Anders Gaudestad
Konserndirektør Kraftforvaltning i Agder Energi
Mobil: 469 58 588
Mail: anders.gaudestad@ae.no

Om Eneco:
Eneco består av en gruppe selskaper som er internasjonalt aktive innen fornybar energi og innovasjon. Sammen med våre kunder, partnere og mer enn 2800 ansatte jobber vi med vårt oppdrag: bærekraftig energi for alle. Vi investerer i vindparker, biomasseanlegg, varme- og solparker for å øke tilgangen på fornybar energi. Vi utvikler innovative produkter og tjenester slik at våre kunder kan kontrollere hvordan de genererer, lagrer, bruker eller deler energi. www.eneco.com

Om Agder Energi: