Opplysningskontoret for frukt og grønt

En kål: 5 billige middager

Del

Kål er mettende, sunt og billig. Men mange klør seg i hodet og lurer på hva de skal bruke hele kålhodet til om de bare trenger litt kål. Her får du de beste tipsene til hvordan du kan bruke opp hele kålhodet til rimelige og smakfulle retter.

Kålsalater, "kålbonara", kålrulleter, stekt kål, pytt i panne og cæsarsalat med kål, det er mange muligheter for å "kåle det til".
Kålsalater, "kålbonara", kålrulleter, stekt kål, pytt i panne og cæsarsalat med kål, det er mange muligheter for å "kåle det til".

Hodekål er svært allsidig og kan likegodt spises rå, som wokket, dampet eller stekt, forteller matfaglig rådgiver Toril Gulbransen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). 

Bare å “kåle på”  

Det er på tide å "kåle det til” litt oftere. En pastarett med mye strimlet kål er verdt å prøve. Kall den gjerne «kålbonara» for den har mye til felles med den originale carbonaraen. En rimeligere rett skal du lete lenge etter, sier hun. 

Gulbransen anbefaler den japanske retten “okonomiyaki på det varmeste. En klassisk rett hvor kål er hovedingrediensen. 

Dette er en utrolig smakfull pannekakeomelett som du gjerne kan servere til middag. Den vil garantert skåre høyt blant dem som har sans for en litt mer eksotisk smak, forteller hun. 

Gjør som svenskene 

I Sverige serveres det kålsalat til pizza. Det gjør pizzamåltidet både mer næringsrikt og mettende. 

  Kålsalat er så godt som det er enkelt! Det er bare å finsnitte kålen, kna den med litt salt og tilsette noe syrlig og litt olje. Samme fremgangsmåte kan brukes om du vil ha kålsalat til tacoen, men kanskje du vil piffe den opp med litt koriander, anbefaler hun. 

Hun tipser også om pytt i panne som er en perfekt måte å bruke opp matrestene, og vil også slå et slag for råkostsalaten 

  Råkost til fiskekaker er sunn og enkel hverdagsmat. Det eneste du trenger til den er en finsnittet skalk med kål og revet gulrot blandet med noen dråper sitron. Blander du den sammen med litt dressing blir det coleslaw, som blant annet er helt perfekt til BBQ, avslutter Gulbrandsen. 

Gode grunner til å spise mer kål 

Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra OFG er svært begeistret for kålen og kan fortelle at den er skikkelig næringsrik. 

Kål inneholder dobbelt så mye vitamin C som appelsin og er en svært god kilde til fiber. Fiber gir en god metthetsfølelse, gjør godt for fordøyelsen og nyere forskning viser også at fiber fra grønnsaker kan virke prebiotisk og gi en god sammensetning av tarmfloraen, som i mange studier er forbundet med bedre helse. 

Her får du oppskriftene: 

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kålsalater, "kålbonara", kålrulleter, stekt kål, pytt i panne og cæsarsalat med kål, det er mange muligheter for å "kåle det til".
Kålsalater, "kålbonara", kålrulleter, stekt kål, pytt i panne og cæsarsalat med kål, det er mange muligheter for å "kåle det til".
Last ned bilde
Hva med en enkel kålsalat til BBQ? Tilsetter du litt sriracha blir den spicy.
Hva med en enkel kålsalat til BBQ? Tilsetter du litt sriracha blir den spicy.
Last ned bilde
Kålsalat til pizzaen slik som i Sverige? Mettende og godt.
Kålsalat til pizzaen slik som i Sverige? Mettende og godt.
Last ned bilde
Enkel råkostsalat er perfekt til fiskekaker. Sunn og god hverdagsmat.
Enkel råkostsalat er perfekt til fiskekaker. Sunn og god hverdagsmat.
Last ned bilde
Japansk okonomiyaki er like godt som det høres ut.
Japansk okonomiyaki er like godt som det høres ut.
Last ned bilde
Billig og næringsrik middag? Bruk opp grønnsaksrester og kålrester i en pytt i panne med egg.
Billig og næringsrik middag? Bruk opp grønnsaksrester og kålrester i en pytt i panne med egg.
Last ned bilde
Toril Gulbrandsen.
Toril Gulbrandsen.
Last ned bilde
Iselin Bogstrand Sagen.
Iselin Bogstrand Sagen.
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom