Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».

Prisene skal hedre dem som går foran og viser at det er mulig å lykkes med økologisk frukt og grønt. Bak initiativet står Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med Landbrukets Økoløft.
– Vi ser at økologisk produksjon fortsatt utgjør en liten andel av norsk grøntproduksjon. Ved å løfte frem de som lykkes med å tilby og eksponere et godt økologisk utvalg, håper vi å inspirere dagligvareaktørene til å satse, sier Iselin Bogstrand Sagen, prosjektleder for NM i frukt og grønt dagligvare i OFG.
Beste økologiske butikk og kjede
Prisene deles ut under OFGs fagdag i Oslo 23. oktober. Vinneren av «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» kåres etter grundige vurderinger av blant annet synlighet og merking av økologiske varer, bredde og kvalitet i sortimentet. For “Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt” vurderes kjedenes volumandel NYT NORGE- merket økologisk frukt- og grønt av kjedens økologiske frukt- og grøntsalg.
– For å nå målet om økt økologisk produksjon, er det avgjørende at handelen bidrar. Disse prisene er et viktig steg i riktig retning. De sender et tydelig signal om at innsats for synlighet og tilgjengelighet for økologiske varer blir verdsatt, sier Elin Rømo Grande, prosjektleder for Landbrukets Økoløft.
Et bidrag for å nå nasjonale mål
Prisene støtter opp om regjeringens strategi for økologisk jordbruk, hvor målet er at 10 prosent av jordbruksarealet skal være økologisk innen 2032. I dag ligger andelen på 4,6 prosent, og kun 1,7 prosent av norsk grøntproduksjon er økologisk. Derfor er dagligvarebransjens rolle avgjørende for å nå målene.
– Økt etterspørsel er avgjørende for at bønder skal tørre å satse. Økologiske bønder har en viktig spydspissfunksjon – de tar miljøansvar og utvikler løsninger hele landbruket kan dra nytte av, sier Elin Rømo Grande, prosjektleder for Landbrukets Økoløft.
Disse tre butikkene kjemper om å bli historiens første norgesmester
De tre dagligvareaktørene som hadde butikker med høyest økologisk frukt- og grøntandel fikk velge en butikk blant sine topp 5 butikker. Aktørene som kunne melde inn butikk var Norgesgruppen, Coop og Rema 1000. Her er de nominerte butikkene:
-
Mega Meglergården
-
Rema 1000 Vindern
-
Meny Tangen
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenInnholdsrådgiver ernæring
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noBilder

Lenker
Om oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Når grønt møter grill, skjer det noe magisk9.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Grillsesongen er i gang, og det er ikke bare kjøttet som fortjener plass over glørne. Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) oppfordrer flere til å legge grønnsaker – og gjerne frukt – på grillen i sommer.
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom