Dobbelt så mye varekjøp på nett under korona

Den ferske e-handelsrapporten fra Nets viser at nordmenn handlet for svimlende 156 milliarder på nett i 2020. Mens forbruket på reiser og billetter falt, skjøt kjøp av fysiske varer som for eksempel klær og skjønnhetsprodukter i været, og doblet seg fra 2019.

Den nye e-handelsrapporten fra Nets viser at nordmenn brukte store summer på netthandel i fjor; kun ni milliarder mindre enn i rekordåret 2019. Rapporten viser hvordan koronapandemien bidro til å endre forbrukeratferden vår, og aldri før har nettforbruket vårt endret seg så mye som det gjorde i 2020.

-        Vi har sett en markant endring i nordmenns handlevaner, som uten tvil kan tilskrives koronaviruset, sier e-handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai. - Pandemien har ganske enkelt tvunget oss til å innrette hverdagen annerledes. Vi har testet ut nye produkter og tjenester som vi tidligere ikke ville ha utforsket. Over én av fem handler nå oftere på̊ nett sammenlignet med før koronapandemien inntraff.

Rapporten viser også en endring i betalingspreferanser, og i 2020 tok Vipps for første gang igjen PayPal og faktura som betalingsmetode ved kjøp på nett. Dette kan skyldes at færre av oss handlet fra utenlandske nettbutikker i 2020, og at stadig flere nettbutikker tilbyr Vipps som betalingsmetode.

Rekord i fysiske varer og hjemlevering
Mens de normalt store utgiftspostene til utenlandsferier og billetter til kultur- og idrettsarrangementer falt dramatisk i 2020, begynte nordmenn å storhandle fysiske varer på nett.

Nordmenn har aldri handlet så mye varer på nett som i 2020. 54 prosent av det totale forbruket vårt på nett i fjor, ble brukt til å kjøpe fysiske varer. Det flest av oss brukte penger på var klær, skjønnhetsprodukter og takeaway-mat, men også elektronikk, sportsutstyr og dagligvare kommer høyt opp på listen. I sum utgjorde varekjøpene rekordhøye 84,8 milliarder kroner – en nesten dobling fra 2019. De fleste kjøpene ble gjort i norske nettbutikker.

-        Det er første gang vi ser at varer er det vi handler aller mest av på nett, sier Fadai. - Nedstenging av fysiske butikker er selvsagt en medvirkende årsak til dette, men vi erfarer i tillegg at nettbutikkløsningene er blitt både flere og bedre. Kombinert med økt kapasitet hos post- og budfirmaer gir dette fornøyde kunder i den andre enden. Vi la derfor igjen atskillig mer penger i nettbutikkene i fjor enn vi noen gang har gjort tidligere, sier Fadai.

Totalt netthandlet vi klær for 14,5 milliarder, skjønnhetsprodukter for 4,1 milliarder og takeaway for 3,2 milliarder kroner i 2020.

Året for strømmetjenester
Strømmetjenestene hadde også et toppår i året som gikk. 86 prosent betalte for minst én tjeneste på nett i 2020, og nær 6 av 10 abonnerte fast på strømmetjenester innen musikk, film, TV-serier og lydbøker. Til sammen brukte vi 31 milliarder kroner på slike tjenester i fjor, noe som i snitt tilsvarer nesten 6000 kroner per hode.

Reiseforbruket halvert
I 2020 ble forbruket på reiseutgifter, som parkering, kollektivtransport, flyreiser og hotell halvert fra året før. Men koronarestriksjoner til tross, reise utgjorde fortsatt 26 prosent av nettforbruket vårt, til sammen 40,9 milliarder kroner. Fadai tror det såpass høye tallet skyldes at mange av oss valgte å utforske vårt eget langstrakte land i året som gikk.

- Dette er trolig også grunnen til at hele 3,2 milliarder gikk med til leiebil i 2020 – noe som er en solid økning fra året før. Vi har også brukt endel penger på hotell. Ellers er forbruket på flyreiser, som normalt ligger på topp, vesentlig redusert. Til sammen oppgir kun tolv prosent av oss å ha bestilt en flyreise i året som gikk, sier Fadai.

Om rapporten
Norsk E-handel er en årlig statistikkrapport som gir et detaljert bilde av netthandelen og hvordan den utvikler seg i Norge. Rapporten, som også lages i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, Sveits, og Østerrike, inkluderer sammenligning av landspesifikke data.

Undersøkelsen ble utført av Kantar/SIFO for Nets i tidsrommet juni–desember 2020. Det ble gjennomført 50 intervjuer i uken i perioden, og til sammen ble det gjennomført 1405 intervjuer i Norge. Undersøkelsen er en del av en større kartlegging som fortsetter utover i 2021.

Få tilgang til hele rapporten her: https://info.nets.no/norsk-ehandelsrapport-2020

Foto: Nets

Nets: 2020 var et år med store forandringer for den fysiske handelen15.6.2021 12:03:58 CEST | Pressemelding

Koronapandemien forandret betingelsene for fysisk handel radikalt i 2020. Som forventet opplevde mange bransjer i Norden en negativ utvikling. Den nedadgående trenden for kontantbetalinger akselererte kraftig i hele regionen, og forbrukernes oppslutning om det kontantløse samfunn ble forsterket, samtidig som antallet kontaktløse betalinger også økte kraftig. Dette viser årets Nordic Payment Report fra Nets.