Disse fire tomtene vurderes videre for batterifabrikk

I løpet av den siste måneden har Morrow Batteries gått gjennom 19 innsendte forslag til hvor batterifabrikken kan ligge, og har landet på fire alternativer; Eyde Energipark (Arendal), Lista (Farsund), Støleheia Sør (Kristiansand) og Otra (Vennesla).
Disse fire tomtene vurderes videre for batterifabrikk; Eyde Energipark (Arendal), Lista (Farsund), Støleheia Sør (Kristiansand) og Otra (Vennesla).

- Vi er godt fornøyd med det utvalget vi nå går videre med. Det som kjennetegner disse tomtene er at de oppfyller i stor grad de kravene vi har satt med hensyn til tilgjengelig kraft, tilgjengelig vann til kjøling, størrelse og logistikk. Altså tett på en havn, flyplass eller helst begge, sier Terje Andersen, CEO i Morrow Batteries.

Nå starter videre prosess med de fire tomtealternativene før selskapet ifølge planen vil ta en endelig beslutning om hvor den store batterifabrikken skal ligge rundt årsskiftet.

Dykker ned i detaljene
- Du kan godt si at vi kunne etablert en batterifabrikk på hver av de fire tomtene, for det er gode alternativer, men vi skal finne den ene som er best egnet for Morrow Batteries. Nå skal vi dykke ned i detaljene og da er det flere elementer som spiller inn som vi må ha svar på, sier Andersen.

Han trekker spesielt frem et detaljert kostnadsbilde for blant annet å sikre infrastruktur som kraft, kjøling og logistikk.

- Flere av tomtene er allerede i gang med en eller flere prosesser knyttet til regulering og konsesjon. Det gir oss en større trygghet når det gjelder fremdrift og realisering av batterifabrikken, sier Andersen.

Landsdelen klar for en re-industrialisering
Denne prosessen har vist at ny, grønn industri er både mulig og ønsket på Sørlandet.

- Vi har blitt overveldet av interessen og mobiliseringen som har vært i landsdelen de siste månedene. Denne prosessen har virkelig avdekket et enormt mulighetsrom som jeg håper aktørene jobber videre med, sier Andersen.

Han påpeker at krav til bærekraft blir stadig viktigere i Europa, som gjør at Norge kan ta en posisjon innen batteriindustri.

- Slik jeg ser det så har landsdelen alle mulig forutsetninger for å ta en internasjonal posisjon når det gjelder verdikjeden til batteri. Sørlandet, eller «Battery Coast», er rett og slett et kinderegg, med overskudd av fornybar energi, nødvendig råmaterialer og beliggenhet tett på de Europeiske markedene, sier Andersen.

Terje Andersen, CEO i Morrow Batteries