Boligprisene falt 0,9 prosent

NBBLs prisstatistikk viser at prisen på borettslagsboliger falt 0,9 prosent nominelt i tredje kvartal 2019. Dermed er boligprisene 2,8 prosent høyere enn for ett år siden.
Prisene på borettslagsboliger falt i årets tredje kvartal. Det viser tall fra Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL). (Foto: Nadia Frantsen)

Etter to år med moderat prisvekst faller boligprisene i årets tredje kvartal. Normalt er boligprisveksten sterkest i første halvår, og NBBL ser ingen dramatikk i tallene.

– Statistikk tilbake til år 2000 viser imidlertid en snittvekst i tredje kvartal på 0,4 prosent. Boligprisene svinger derfor rundt en lavere trend i disse dager. Det skyldes hovedsakelig at renten har blitt satt opp, boliglånsforskriften fungerer og at byggeaktiviteten er høy, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Etter flere år med sterk prisvekst, er dette en ønsket utvikling. Det er fortsatt god aktivitet i en oljesmurt norsk økonomi. Det skapes mange nye arbeidsplasser og lønnsveksten tiltar. Kombinasjonen av rentehevingene og mange boliger til salgs vil imidlertid bidra til å dempe prisveksten fremover. Boligprisene vil derfor sannsynligvis falle noe nominelt også i fjerde kvartal.

Les mer om prisstatistikken vår her.

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. 41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1.050.000 medlemmer og forvalter omlag 530.000 boliger i over 13.400 boligselskap over hele landet.