Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på

Del

Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.

Christoffer Reina
Christoffer Reina

-Vi er en smule overrasket når vi dykker ned i prisstatistikken fra i går. På forhånd var det spådd en kjøpefest på Black Friday, med ekstremt lave rabatter, hovedsakelig grunnet høye varelagre og lavere kjøpekraft hos kundene. Den spådommen innfridde bare delvis. Vi forventet flere og større, gode tilbud – det innfridde ikke, sier prisekspert Christoffer Reina i pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.

-På den positive siden hadde omtrent hvert fjerde av de 900.000 varene vi overvåker i sanntid sin laveste pris på året i går. Snittrabatten på disse var imidlertid lavere enn i fjor (10%), og over halvparten av produktene (57%) hadde en høyere pris på Black Friday enn tidligere i år. Andelen tilbud som økte i pris inntil 30 dager før sammenligningsprisen ble satt, for deretter å bli redusert på Black Friday, var også vesentlig høyere enn i fjor (12% mot 7% i -21), sier han.

Her er noen shoppingfakta fra Black Friday 2022:

  • Andel tilbud med årets laveste pris på Black Friday: 24% (2021: 17%)
  • Snittrabatt på tilbud som hadde laveste pris på Black Friday: 10%  (2021: 12%)
  • Andel tilbud med høyere pris på Black Friday sammenlignet med resten av året: 57% (2021: 52%)
  • Andel varer som steg i pris inntil 30 dager før sammenligningsprisen skulle settes, for så å senkes på Black Friday: 12% (7% i 2021).
  • Gårsdagens mest populære produkter («klikk til butikk»): Samsung Neo QLED 85»/ 8K Smart TV TV, Sony PlayStation 5 (PS5) ogApple iPhone 14 5G/128GB 
  • Tidspunkt på døgnet med størst trafikk: 09.00-10.00.
  • Varekategorier med de beste, reelle tilbudene: Toalettmapper (-36%), Golfsko (-28%), Arbeidsjakker (-28%), Frysebokser (-25%).
  • Tidspunkt på døgnet med størst trafikk: 09.00-10.00.

-Under Black Week har vi sett flere prognoser som indikerer lavere totalomsetning i går. Det støttes av vår landsdekkende meningsmåling fra november, der majoriteten av de spurte planla å bruke 500 kroner mindre på Black Friday-handel, sammenlignet med fjoråret. Men en positiv konsekvens av at nordmenn holder hardere på lommeboken, sammenholdt med en iboende skepsis til om rabattene er ekte, er at de har blitt flinkere til å sjekke prisene. Trafikken på vår sammenligningstjeneste har aldri vært høyere enn nå i november, sier Christoffer Reina.

For mer prisfakta eller ytterligere kommentarer, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879.

Bilder

Christoffer Reina
Christoffer Reina
Last ned bilde

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

 

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.