Opplysningskontoret for brød og kornOpplysningskontoret for brød og kornOpplysningskontoret for brød og kornOpplysningskontoret for brød og korn

Barna bestemmer matpakken

Del
Det er barnas matønsker som styrer innholdet i den klassiske skolematpakken. 98 % av de spurte foreldrene oppgir det som viktigst når de skal smøre matpakke, tett fulgt av at den er sunn (91 %). Men hele 3 av 10 foreldre opplever av barna har for liten tid til å spise skolematen gjennom skoledagen. Det viser en fersk undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Opplysningskontorene i landbruket.
Johanne, Nadine, Even og Toralv er opptatt av hva som er i matpakken.
Johanne, Nadine, Even og Toralv er opptatt av hva som er i matpakken.

– Matpakken står fortsatt sterkt, men det er bekymringsfullt at 3 av 10 foreldre opplever at barna har for liten tid til å spise matpakken, kommenterer Torunn Nordbø, prosjektleder for Opplysningskontorene i landbruket sin matpakkesatsing og daglig leder for Opplysningskontoret for brød og korn.

Undersøkelsen viser også at det fortsatt er mor som tar mest ansvar for matpakken til barna, 72 % oppgir at det er mor som smører flest matpakker, deretter kommer far (49%) og til slutt barna selv (26%).

Matpakkesatsingen til opplysningskontorene til skolestart, tar utgangspunkt i at matpakken er skoledagens viktigste energi- og næringspåfyll. Undersøkelsen har blitt gjennomført for å sikre et godt faktagrunnlag om hvor mange som har med matpakke, hva som vektlegges når den lages og hvor mye tid det går med til å lage og spise matpakken.

– De fleste foreldrene oppgir at det verken tar lang tid eller er vanskelig å lage en god matpakke til barna. Den «vanligste» matpakken består av grove brødskiver med salami eller ost og med frukt og grønt ved siden av, enten medsendt hjemmefra eller som en del av skolefruktordningen. Etter vann er vanlig melk den mest populære drikken til, forteller Nordbø. Barn i Oslo-området har oftest med seg andre ting enn brødmat, hovedsakelig er det middagsrester og pasta som da er i nisteboksen.

Satsingen «Matpakken er skoledagens viktigste påfyll» er et felles samarbeid mellom Opplysningskontorene i landbruket:
Opplysningskontoret for frukt og grønt – frukt.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) – melk.no
Opplysningskontoret for egg og kjøtt – matprat.nomatstart.no
Opplysningskontoret for brød og korn – brodogkorn.no

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Johanne, Nadine, Even og Toralv er opptatt av hva som er i matpakken.
Johanne, Nadine, Even og Toralv er opptatt av hva som er i matpakken.
Last ned bilde
Nadine, Johanne, Even og Toralv er klare for skolestart.
Nadine, Johanne, Even og Toralv er klare for skolestart.
Last ned bilde
Joanne og Nadine koser sem med matpakken.
Joanne og Nadine koser sem med matpakken.
Last ned bilde
Den «vanligste» matpakken består av grove brødskiver med salami eller ost og med frukt og grønt ved siden av, enten medsendt hjemmefra eller som en del av skolefruktordningen.
Den «vanligste» matpakken består av grove brødskiver med salami eller ost og med frukt og grønt ved siden av, enten medsendt hjemmefra eller som en del av skolefruktordningen.
Last ned bilde
Opplysningskontorene i landbruket står bak felles matpakkesatsing til skolestart. Fra venstre: Terese Glemminge Arnesen (melk.no), Torunn Nordbø (brodogkorn.no), Therese Hammervold Elstad (matprat.no) og Elisabeth Skjegstad (frukt.no).
Opplysningskontorene i landbruket står bak felles matpakkesatsing til skolestart. Fra venstre: Terese Glemminge Arnesen (melk.no), Torunn Nordbø (brodogkorn.no), Therese Hammervold Elstad (matprat.no) og Elisabeth Skjegstad (frukt.no).
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for brød og korn

Opplysningskontoret for brød og korn
Opplysningskontoret for brød og korn
Lørenveien 40
0585 Oslo

952 89 666http://www.brodogkorn.no

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye