Årets Ølhund går til Bergen

Utmerkelsen Årets Ølhund ble i kveld tildelt Bergen Ølfestival. Denne festivalen er «et forbilde for alle som er opptatt av å spre kunnskap om øl som en grunnleggende del av norsk kulinarisk kultur og en evig kilde til glede og gode opplevelser», heter det i juryens begrunnelse.

Sterke symboler på Bergen Ølfestival: Jonatan Krzywinski (døde i 2017), Stian Krog, Hanne Frostad og Erik Aarebrot. Trofeet er tegnet av VGs Roar Hagen.

I år deltok 44 bryggerier – kun norske – med over 400 ulike øl på Bergen Ølfestival, også kjent under forkortelsen BØ.

Utmerkelsen Årets Ølhund er innstiftet av Bryggeri- og Drikkevareforeningen og ble først gang delt ut i 1973. Prisen går til "personer som på uegennyttig grunnlag har gjort norsk øl store tjenester".

Hanne Frostad og Gunnar Nagell-Dahl fikk ideen til å starte en ølfestival i tilknytning til matfestivalen i Bergen. Stian Krog ledet den første festivalen i 2012. Sammen med Jonatan Krzywinski bygget han opp BØ. Krzywinski døde i 2017, men både for bergensere  og bryggere landet rundt var han selve personifiseringen av festivalen.

Festivalen har fått «velfortjent ry som Norges uten sammenlikning største og beste ølfestival», skriver juryen som peker på at «den store og stigende interessen for ølets mangfoldige verden har ikke kommet av seg selv, men er drevet fram av entusiaster med kunnskap og lidenskap i flasker og fat».

Prisen ble delt under Bryggeriforeningens årlige juleølslipp i Oslo i kveld og ble mottatt av dagens BØ-sjef, Erik Aarebrot