Annenhver nordmann vil handle på Black Friday
Det nærmer seg Black Friday, dagen både handelsstanden og shoppingglade nordmenn har trykket til sitt bryst de siste årene. Tall fra Virke viser at vi i fjor brukte over 3,8 milliarder på Black Friday-tilbud.
En ny undersøkelse, utført av YouGov for Nets, viser at hele 55 prosent av oss planlegger å shoppe på årets Black Friday. Dermed ligger det an til en økning fra 2019. Da viste tall fra SIFO at 36 prosent av oss handlet på Black Friday. Samtidig er det mange som ikke vil handle i det hele tatt.
Åtte av ti vil handle julegaver
Undersøkelsen viser at de fleste har tenkt å handle for mellom 1000 og 3000 kroner på årets Black Friday. Storhandlerne er kjøpeglade mellom 40 og 50 år. De fleste planlegger å handle gjennom nettbutikker, og hele 80 prosent planlegger å kjøpe julegaver.
– Mange har fått med seg at det kan være penger å spare på å kjøpe julegaver denne dagen, og de fleste som skal handle julegaver planlegger å kjøpe klær og sko, samt elektronikk og sports- og fritidsutstyr, sier handelsanalytiker Ardalan Fadai i Nets.
Vi er delt i synet på Black Friday. Førti prosent bryr seg ikke så mye, mens det er tretti prosent som er glade i handelsdagen – og tretti prosent som ikke liker dagen.
– De som er positive elsker å kunne spare penger, tid - gjøre et kupp og skaffe julegaver tidlig. Det er de yngre under 29 og barnefamilier som er mest positivt innstilt, ellers daler forholdet til dagen litt med alderen. De som er i mot Black Friday viser til at det oppfordres til overkonsum og at det har en negativ effekt på miljøet, sier Fadai.
Nettbutikkene lader opp til fest
Nets har spurt norske forhandlere, hvor 40 prosent forbereder gode tilbud til årets Black Friday. Med koronarestriksjoner vil nok mye av handlingen foregå på nett, og to av tre nettbutikker forventer shoppefest denne dagen.
– Det har vært en krevende tid for mange forhandlere, og nå ser vi at mange av dem gleder seg til Black Friday. Tradisjonelt sett er det flest nettbutikker som benytter seg av anledningen til å ha litt ekstra tilbud. Butikkene som skal delta sier dagen gir dem høyere omsetning, og at de også deltar fordi kundene deres forventer rabatter samt at de ønsker å tiltrekke nye kunder, sier Ardalan Fadai.
Totalt skal rundt halvparten av de spurte forhandlerne ha Black Friday-tilbud. Blant forhandlerne som ikke deltar er hovedgrunnene som oppgis at de ikke vil støtte overforbruk og at kundene ikke forventer at de deltar.
Om undersøkelsene:
Befolkningsundersøkelsen av utført av YouGov på vegne av Nets blant 1012 respondenter 18 + mellom 28. oktober og 02.november 2020.
Nets har også utført en undersøkelse blant 160 av sine egne kunder innen detaljhandel.
Kontakter
Handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai
Epost: afada@nets.eu
Telefon: 988 62 837
Bilder
Om Nets Branch Norway
Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.
Følg pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Norge ligger i toppen av kontaktløs kortbetaling i Norden4.2.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
Koronapandemien har nok en gang satt fart på kontaktløse kortbetalinger i Norden og igjen er Norge i front i feltet.
UnionPay, verdens største kredittkort, utvider markant i hele Norden23.11.2021 08:58:12 CET | Pressemelding
Kinesiske UnionPay, som står bak kredittkortet med flest kortholdere i hele verden, har inngått en ny, markant partneravtale med Nets på tvers av Norden, noe som bl.a. muliggjør kontantuttak, og det kan ha avgjørende betydning for om detaljhandel vil ta imot kortet, forteller ledende luksus butikk. “Siden vi ser at internasjonale reiser begynner å normalisere seg, vil Norden igjen bli en viktig destinasjon for Union Pay-kortholdere i Europa”, lyder det fra UnionPays nestleder i Europa.
Nordhealth velger Nets Group som betalingsformidler i Norden18.11.2021 10:24:02 CET | Pressemelding
Nordhealth, en ledende leverandør av skybasert programvare til praksisstyring (PMS – Practice Management Software) for veterinærer og terapeuter, har underskrevet en avtale med Nets om å tilby klinikker muligheten til sømløst å behandle betalinger, enten det er på klinikken, som tokenisering av kort, eller over nettet.
Nets Passport Reader kvalifisert for eIDAS-kompatibel identitetssikring15.11.2021 09:59:37 CET | Pressemelding
Nets Passport Reader er nå eIDAS-sertifisert av BSI, et av verdens største sertifiserings-organer. Når den brukes til identitetssikring kan tjenesten nå konfigureres over hele Europa for eIDAS High – det høyeste sikkerhetsnivået. Denne sertifiseringen er en viktig godkjenning som forsikrer kundene om at den smarttelefonbaserte løsningen kan gi sikker tilgang til deres sensitive data, uten behov for kontakt ansikt til ansikt
JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali