Nets Branch Norway

Annenhver nordmann vil handle på Black Friday

Del

Koronasituasjonen til tross, en fersk undersøkelse fra betalingsselskapet Nets viser at både forhandlere og kunder ser frem til shopping på Black Friday. Over halvparten av oss planlegger allerede å handle, og åtte av ti skal handle julegaver.

Det nærmer seg Black Friday, dagen både handelsstanden og shoppingglade nordmenn har trykket til sitt bryst de siste årene. Tall fra Virke viser at vi i fjor brukte over 3,8 milliarder på Black Friday-tilbud. 

En ny undersøkelse, utført av YouGov for Nets, viser at hele 55 prosent av oss planlegger å shoppe på årets Black Friday. Dermed ligger det an til en økning fra 2019. Da viste tall fra SIFO at 36 prosent av oss handlet på Black Friday. Samtidig er det mange som ikke vil handle i det hele tatt. 

Åtte av ti vil handle julegaver

Undersøkelsen viser at de fleste har tenkt å handle for mellom 1000 og 3000 kroner på årets Black Friday. Storhandlerne er kjøpeglade mellom 40 og 50 år. De fleste planlegger å handle gjennom nettbutikker, og hele 80 prosent planlegger å kjøpe julegaver. 

– Mange har fått med seg at det kan være penger å spare på å kjøpe julegaver denne dagen, og de fleste som skal handle julegaver planlegger å kjøpe klær og sko, samt elektronikk og sports- og fritidsutstyr, sier handelsanalytiker Ardalan Fadai i Nets. 

Vi er delt i synet på Black Friday. Førti prosent bryr seg ikke så mye, mens det er tretti prosent som er glade i handelsdagen – og tretti prosent som ikke liker dagen. 

– De som er positive elsker å kunne spare penger, tid - gjøre et kupp og skaffe julegaver tidlig. Det er de yngre under 29 og barnefamilier som er mest positivt innstilt, ellers daler forholdet til dagen litt med alderen. De som er i mot Black Friday viser til at det oppfordres til overkonsum og at det har en negativ effekt på miljøet, sier Fadai. 

Nettbutikkene lader opp til fest

Nets har spurt norske forhandlere, hvor 40 prosent forbereder gode tilbud til årets Black Friday. Med koronarestriksjoner vil nok mye av handlingen foregå på nett, og to av tre nettbutikker forventer shoppefest denne dagen. 

– Det har vært en krevende tid for mange forhandlere, og nå ser vi at mange av dem gleder seg til Black Friday. Tradisjonelt sett er det flest nettbutikker som benytter seg av anledningen til å ha litt ekstra tilbud. Butikkene som skal delta sier dagen gir dem høyere omsetning, og at de også deltar fordi kundene deres forventer rabatter samt at de ønsker å tiltrekke nye kunder, sier Ardalan Fadai. 

Totalt skal rundt halvparten av de spurte forhandlerne ha Black Friday-tilbud. Blant forhandlerne som ikke deltar er hovedgrunnene som oppgis at de ikke vil støtte overforbruk og at kundene ikke forventer at de deltar. 

Om undersøkelsene:

Befolkningsundersøkelsen av utført av YouGov på vegne av Nets blant 1012 respondenter 18 + mellom 28. oktober og 02.november 2020.

Nets har også utført en undersøkelse blant 160 av sine egne kunder innen detaljhandel.

Kontakter

Handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai
Epost: afada@nets.eu
Telefon: 988 62 837

Bilder

Handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai
Handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai
Last ned bilde

Om Nets Branch Norway

Nets Branch Norway
Nets Branch Norway
Haavard Martinsensvei 54
0978 Oslo

https://www.nets.eu/no

Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.

Følg saker fra Nets Branch Norway

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nets Branch Norway

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom