Alta Matstasjon vant Änglamarkprisen og 100.000 kroner

I dag ble vinneren av Änglamarkprisen 2022 kåret. Årets tema var god helse og livskvalitet, og Alta Matstasjon ble stemt frem av Coops kunder og medeiere som vinner.
Alta Matstasjon vinner Änglamarkprisen 2022: (f.v.) Anna Maria Gabourel, prosjektleder Alta Matstasjon, Tore Tjomsland, styreleder Coop Norge SA og Heidi Tangstad, styreleder Alta Matstasjon.

- Gjennom en åpen avstemming på coop.no har folket, våre kunder og medeiere, stemt på sine favoritter. Vi har gleden av å dele ut hele 100.000 kroner til Alta Matstasjon som fikk flest stemmer og ble den soleklare vinneren, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge.

Med utgangspunkt i overskuddsmat fra matbransjen samler Alta Matstasjon inn og distribuerer mat til vanskeligstilte i Alta. De har, siden de åpnet i 2020, satt fokus på bærekraft og bidratt til redusert matsvinn. 20 frivillige jobber med å dele ut gratis mat til de som trenger det.

- Dette er utrolig stas for oss! Vi kommer til å bruke pengene på å sikre videre aktivitet på matstasjonen, den eneste matstasjonen i Finnmark. Vi ser også konkret på mulighetene for å utvide tilbudet til flere steder i Finnmark, forteller styreleder ved Alta Matstasjon, Heidi Tangstad.

Alta Matstasjon er en svært viktig aktør – og driver sitt arbeid på samme måte som Matsentralen Norge som Coop har samarbeidet med i en årrekke. Matsentralen Norge er et nettverk av åtte matsentraler som legger til rette for å omfordele overskuddsmat fra matbransjen til ideelle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte.

- Gjennom deres arbeid hjelper de både matbransjen med å redusere matsvinn, og ideelle organisasjoner med å redusere fattigdom. Coop er største leverandør til matsentralene og hadde i midten av oktober donert nærmere 850.000 kilo med overskuddsmat til matstasjonene rundt om i Norge, sier Lutnæs

- Vi er sikre på at Alta Matstasjon vil bruke premien på 100.000 kr. på best mulig måte, og vi gratulerer med en svært velfortjent pris, avslutter Lutnæs.