Agder Energi på pallen i innovasjonskåring

For tredje året på rad er Agder Energi på listen over Norges 25 mest innovative virksomheter, og i år får konsernet en flott tredjeplass.
Kraftsenteret, Agder Energis hovedkontor i Kristiansand.

- Det er inspirerende og motiverende å bli trukket frem som en av de mest innovative virksomhetene i Norge. Det er en stor anerkjennelse for Agder Energi og alle ansatte, sier Tom Nysted, konsernsjef i Agder Energi.

Det er Innovasjonsmagasinet som hvert år kårer de 25 mest innovative virksomhetene i Norge, og som eneste energiselskap er Agder Energi med på listen. Konsernet klatrer hele elleve plasser, fra fjorårets fjortende plass til årets tredje plass.

- Dette er en bekreftelse på at vi gjør noe riktig. Innovasjon har de siste årene vært et prioritert satsningsområde i konsernet, og vi jobber kontinuerlig for å utvikle nye energiløsninger og forretningsmodeller som kan bidra til å møte morgendagens utfordringer, forklarer Nysted.

Et innovativt fyrtårn
I sin begrunnelse trekker juryen frem satsingen i Tyskland og pilotprosjektet sammen med Microsoft som eksempler på innovasjon og forretningsutvikling.

- Samarbeidet med Microsoft står igjen som et stjerneeksempel på hvordan vi kan drive innovasjon, og satsningen i Tyskland gjør at vi kan ligge i forkant på de utfordringene verden står ovenfor, sier Nysted, og fortsetter:

Samarbeid på tvers av bransjer og landegrenser tror jeg er avgjørende. En
ting er å se endringene komme, det er det mange som klarer, men det er noe helt annet gjøre noe med det.

I verdensklasse
Ifølge Innovasjonsmagasinet er fellesnevneren at alle på listen er i verdensklasse når det gjelder å jobbe med innovasjon.

- Vi mener at dette er Norges desidert mest omfattende oversikt over hvem som faktisk er innovative i motsetning til de som kun nøyer seg med å prate om innovasjon. Vi understreker at listen bare omhandler norske virksomheter, men felles for alle på listen er at de er i verdensklasse når det gjelder å jobbe aktivt med innovasjon», sier juryleder Truls Berg, i Innovasjonsmagasinet.

Juryens begrunnelse:

Norges tredje største kraftleverandør har passert milliarden i Tyskland, nesten uten at Oslo-avisene har fått det med seg. Sørlandets innovative fyrtårn har lenge vært en innovatør innen energisektoren og fremstår som en av lederne i utviklingen mot det grønne skiftet. Under ledelse av Tom Nysted og hans team er de også en pådriver for økt endringskraft, tidlige investeringer i nye spennende aktører og åpen innovasjon. I fjor vant de en global innovasjonspris sammen med Microsoft (fjorårets vinner var Tesla) og det var ingen tilfeldighet at de vant.

Kraftsenteret, Agder Energis hovedkontor i Kristiansand.
Konsernsjef Tom Nysted i Agder Energi