Agder Energi investerer i batteriselskap

Agder Energi har gjennom sitt venture-selskap gått inn som majoritetseier i batteriselskapet ECO HOME AS.
Illustrasjon: ECO Home

- ECO HOME er først og fremst et spennende selskap som er i en tidlig oppstartsfase. De har utviklet en ny og effektiv måte å integrere brukte elbilbatterier i en løsning for energilagring, forklarer Tor Øystein Repstad, daglig leder i Agder Energi Venture.

Agder Energi Venture har sikret seg aksjemajoriteten i det Oslo-baserte selskapet, og sitter med en eierandel på 59,8 prosent.

Bærekraftig batteriløsninger

- Markedet for brukte elbilbatterier forventes å få en eksponentiell økning i årene som kommer, og vi ser starten av det markedet nå. Gjenbruk av bilbatterier gir en betydelig kostnadsfordel sammenliknet med bruk av nye batterier. I tillegg sikrer det en mer bærekraftig bruk av batteriene, sier Repstad

Han legger til at de satser på en rask vekst av selskapet, som er ledet av Trygve Burchardt.

- ECO HOME har gjennom flere år utviklet en skalerbar plattform for vekst støttet av Innovasjon Norge og ENOVA. Vi er veldig glad for at Agder Energi ønsker å videreutvikle og kommersialisere selskapet. Vi har nå en kompetanserik strategisk investor med vilje til å satse, noe som gir oss gode muligheter til å lykkes, sier Burchardt.

En del av fremtidens løsninger

- Det er mye snakk om elektrifisering av samfunnet, og vi er overbevist om at batterier vil spille en stadig større rolle fremover. Det gjelder både til å ta ned forbrukstopper og som beredskap i strømnettet, forklarer Repstad, og legger til;

- ECO Home vil tilføre oss ny kompetanse, samtidig som selskapet kan dra nytte av den kunnskapen Agder Energi allerede har på batterier.

Fakta: Om ECO HOME

Etter 7-10 år vil kapasiteten for de fleste elbilbatterier falle til under 80% og kjørelengde er ikke lenger tilfredsstillende for de fleste. Batteriene byttes derfor ut. De neste årene vil ti tusener av batterier bli byttet ut i Norge. Disse har fortsatt 10-15 års levetid hvis de benyttes riktig som energilager for bygg. ECO HOME har utviklet en metode for hvordan disse batteriene kan rekonfigureres til bruk i energilagringsystemer. De første kontraktene er signert for leveranse av 150 KWh systemer i 2020.

Illustrasjon: ECO Home
Tor Øystein Repstad er daglig leder i Agder Energi Venture.