Årets grønneste konkurranse
Brokkolistilk med revne topper, grønn majones, syrlig og sprø trompetsopp. Kåldolmer fylt med mandelpotet, smørdampet spisskål og vintertrøffel er bare noe av det vinnerne trakk opp av sin grønne hatt i løpet av den tre timer lange konkurransen.
Kun grønne ingredienser
- Jeg er nesten rørt over all kreativiteten i bruken av våre varer, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. - Det er utrolig gøy at vi har fått så mange flinke folk med i konkurransen. Lagene som deltok ble valgt ut på bakgrunn av sine innsendte konkurransemenyer for tre måneder siden. Seks flotte lag har ligget i hardtrening siden.
Oppgaven var å lage fire retter til en buffet og to tallerkenretter. Rettene i konkurransen skal kun bestå av varer fra den grønne sektoren, og kan derfor ikke inneholde fugl, fisk, skalldyr, kjøtt eller kraft fra disse.
Opplysningskontoret for frukt og grønt samarbeider med Kokkenes Mesterlaug Oslo (KMO), Smak 2014, Bama Storhusholdning og Sportex om å arrangere konkurransen Årets grønne kokk som i år gikk av stabelen for sjette gang.
Det enkle ble det beste
- Lagene har gjort en fantastisk innsats med forberedelser, trening og gjennomføring, og funnet frem til noen geniale smaker. Nivået var veldig høyt, men vinnerne utmerket seg like fullt. De beste lagene har retter med rene, enkle smaker der de naturlige smakene i råvarene får komme frem, sier jurymedlem Håvard Ravn Larsen, fagsjef i Bama Storkjøkken.
Christopher Davidsen, vinner av Årets grønne kokk 2011, kokkene Lise Finckenhagen og Jørn Lie, samt Britt Kåsin, informasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt, deltok også i dommerpanelet.
Hovedmålet med konkurransen er å sette fokus på de grønne råvarene, inspirere til økt bruk av frukt og grønt og i etterkant formidle nye, spennende og fargerike ideer til storhusholdningsbransjen.
- Her er det noe å lære for alle i bransjen. Nye oppskrifter, ny motivasjon og nye måter å tilberede grønne retter på, konstaterte konferansier og kokk Harald Osa underveis i konkurransen på Norges Varemesse.
De øvrige pallplassene gikk til:
2. plass:
Thomas Johansen Borgan, Kontrast Catering AS Trondheim.
Reneé Fagerhøi, Kalas & Canasta Trondheim.
3. plass:
Richard Eide Sundal, Quality Hotel Expo Fornebu.
Andreas Wold, Spisestedet Feinschmecker Oslo.
Kontaktperson: Toril Gulbrandsen, Opplysningskontoret for frukt og grønt, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no, tlf. 957 329 19.
Bilder
Lenker
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
Ferske tall: «Alle» nordmenn elsker norske jordbær!26.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Hele 95 prosent av nordmenn sier de gleder seg til å spise norske jordbær. Her er tipsene som gjør at smaken faktisk blir enda bedre – og som gjør at du unngår bløte og uappetittlige bær.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom