
Infrastruktur må bli en viktig del av femprosentmålet
Statsminister Jonas Gahar Støre bekreftet i dag at Norge skal følge det nye femprosentmålet til NATO. 3,5 prosent skal brukes direkte på forsvarskapasiteter og 1,5 prosent skal gå til sikkerhetsrelaterte utgifter.

- Infrastruktur er både dyrt og viktig for vår sikkerhet. Forsyningssikkerhet og muligheten til å frakte mye tungt materiell er avgjørende i krig og krise. Derfor må infrastruktur bli en viktig del av femprosentmålet til sikkerhet, sier Jahn Cato Bakken, leder av Godsalliansen.
Et velfungerende og robust transportsystem er avgjørende for å få frem materiellet og forsyninger som dekker både sivile og militære behov i krig og krise. Da kreves infrastruktur som tåler tung slitasje og flere transportformer som overlapper.
- Havner, jernbane og vei spiller en avgjørende rolle for vår alles sikkerhet. Med den nye sikkerhetssituasjonen må vi ruste opp alle tre og styrke samspillet mellom dem. Særlig sammenkobling mellom transportformene må prioriteres, sier Bakken.
Med Sveriges og Finlands NATO-medlemskap har Norge blitt et transittland der øst-vest-korridorer er spesielt viktig for å kunne lande tungt forsvarsmateriell og forsyninger i Norge, for så å sende det videre østover.
- Dobbeltspor på Ofotbanen er det mest åpenbare prosjektet å prioritere raskt som en del av femprosentmålet. I tillegg må Meråkerbanen i Trøndelag kobles på en havn så raskt som mulig, sier Bakken.
Sammenfallende sikkerhetsinteresser med Sverige og Finland fører til transportbehov som henger sammen. Det understreker behovet for mer transportpolitisk samarbeid over landegrensene.
- Godsalliansen mener at vi må få på plass et Nordisk ministerråd for transport, tilsvarende det vi har for andre samfunnsområder. Det vil bidra til økt samarbeid over landegrensene. Det bør følges opp med en felles nordisk transportplan, avslutter Bakken.
Nøkkelord
Bilder

Lenker
Godsalliansen
Godsalliansen er en sammenslutning av organisasjoner innnen sjø-, jernbane- og veitransport som arbeider for at mer godstransport overføres fra veg til sjø og bane. Bra for miljøet, færre ulykker, mindre vegslitasje og mindre kø.Disse er med:
Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Løft for gods på jernbane15.5.2025 14:00:37 CEST | Pressemelding
I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett gjøres det to viktige grep for godsoverføring fra vei til jernbane.
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.