Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken
- Verden ser annerledes ut i dag enn for 20 år siden da vi startet med Nasjonal Transportplan. Vi vet mer nå om hvor akutt naturkrisen og klimakrisen er og vi har inngått internasjonale forpliktelser som vi må ta hensyn til, sier Kurt Inge Angell, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
Nasjonalt Transportplan (NTP) er en sammenstilling av samferdselsprosjekter med en ramme på 1200 milliarder kroner. Regjeringen starter nå arbeidet med en ny NTP som skal legges frem for Stortinget i 2024. I analysene av hvilke prosjekter som er samfunnsøkonomisk lønnsomme regnes i dag ikke inngrep i naturen regnes som en kostnad. Bruk av uberørt natur er en såkalt «ikke-prissatt» vurdering som skal gjøres ved siden av. Godsalliansen mener at inngrep i naturen i kommende NTP må prissettes og at kostnaden må inn i den samfunnsøkonomiske analysen.
- Vi må endre grunnlaget for prioriteringer av samferdselsprosjekter. Regjeringens nye NTP må bli den første «i en ny tid» der hensyn til klima, natur og bærekraft legges til grunn i de vurderingene og investeringene som skal gjøres. De to viktigste tingene som må på plass er et tak for utslipp av klimagasser, og et krav om arealnøytralitet, sier Angell.
Regjeringen har meldt at det kommer en stortingsmelding om vern av natur. Godsalliansen mener at den må bidra til at transportpolitikken blir bærekraftig.
- Vi må slutte å bare tenke på hvor effektiv transport vi kan få ut av hver krone, men også tenke på hvor effektiv transport vi kan få ut av hver kvadratmeter, avslutter Angell.
Nøkkelord
Kontakter
Jørn Sund-HenriksenRådgiverGodsalliansen
Tel:+4795161741jsh@godsalliansen.noBilder
Om Godsalliansen
Godsalliansen er en nasjonal sammenslutning av 12 aktører innen jernbane-, sjø- og veitransport. Vi arbeider for godsoverføring og en mer bærekraftig transportpolitikk i Norge. I og med at vi er samarbeid mellom mange aktører innenfor de tre viktigste transportformene, fremmer vi prioriteringer som har bred støtte i transport-Norge.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.
Hurdalsplattformen tar samferdselsplanleggingen tilbake til politikken13.10.2021 16:10:53 CEST | Pressemelding
Det er flere gode tiltak for godstrafikken i Hurdalsplattformen. Spesielt gledelig er en tydelig ambisjon om å få mer gods over fra vei til sjø og bane. Plattformen tar har også klare mål om å forbedre infrastrukturen for både jernbane- og sjøtransport.