Stø kurs i samferdselspolitikken
- Gitt den makroøkonomiske situasjonen er vi fornøyd med at vi unngår kutt. Vi hadde ønsket at regjeringen hadde vært nærmere å oppfylle målene i Hurdalsplattformen, men dette er et spesielt statsbudsjett, sier Kurt-Inge Angell, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
Miljøkompensasjonsordningen for gods på bane videreføres og det samme gjør vedlikeholdsbudsjettet på jernbane. Dette fører til at vedlikeholdsetterslepet for jernbanen vokser med 1,2 mrd i 2023.
- Det er beklagelig at vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet fortsetter å vokse. Hurdalsplattformen er tydelig på at det skal ned og vi forventer at veksten i alle fall skal reduseres, sier Angell.
Sjøtransporten er også skjermet for kutt og satsingen på «Godsoverføring fra vei til sjø» styrkes. Satsingen er likevel ikke sterk nok til å nå godsoverføringsmålet.
- Vi forventer at NTP følges opp og at det vil bli en vekst på kystsatsingen i samferdselspolitikken de kommende årene. Men samtidig er vi fornøyd med at satsingen opprettholdes i en periode med krevende økonomisk situasjon og krig i Europa, avslutter Angell.
Nøkkelord
Kontakter
Jørn Sund-HenriksenRådgiverGodsalliansen
Tel:+4795161741jsh@godsalliansen.noRoger SolheimSekretariatsleder
Tel:99226638rsolheim@godsalliansen.noBilder
Om Godsalliansen
Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.
Hurdalsplattformen tar samferdselsplanleggingen tilbake til politikken13.10.2021 16:10:53 CEST | Pressemelding
Det er flere gode tiltak for godstrafikken i Hurdalsplattformen. Spesielt gledelig er en tydelig ambisjon om å få mer gods over fra vei til sjø og bane. Plattformen tar har også klare mål om å forbedre infrastrukturen for både jernbane- og sjøtransport.