Stø kurs i samferdselspolitikken

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Foto: CargoNet

-          Gitt den makroøkonomiske situasjonen er vi fornøyd med at vi unngår kutt. Vi hadde ønsket at regjeringen hadde vært nærmere å oppfylle målene i Hurdalsplattformen, men dette er et spesielt statsbudsjett, sier Kurt-Inge Angell, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.

Miljøkompensasjonsordningen for gods på bane videreføres og det samme gjør vedlikeholdsbudsjettet på jernbane. Dette fører til at vedlikeholdsetterslepet for jernbanen vokser med 1,2 mrd i 2023.

-          Det er beklagelig at vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet fortsetter å vokse. Hurdalsplattformen er tydelig på at det skal ned og vi forventer at veksten i alle fall skal reduseres, sier Angell.

Sjøtransporten er også skjermet for kutt og satsingen på «Godsoverføring fra vei til sjø» styrkes. Satsingen er likevel ikke sterk nok til å nå godsoverføringsmålet.

-          Vi forventer at NTP følges opp og at det vil bli en vekst på kystsatsingen i samferdselspolitikken de kommende årene. Men samtidig er vi fornøyd med at satsingen opprettholdes i en periode med krevende økonomisk situasjon og krig i Europa, avslutter Angell.

Foto: CargoNet

Godsalliansen er en sammenslutning av organisasjoner innnen sjø-, jernbane- og veitransport som arbeider for at mer godstransport overføres fra veg til sjø og bane. Bra for miljøet, færre ulykker, mindre vegslitasje og mindre kø.
Disse er med:

Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.