Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.

Fra og med i dag mandag setter lavpriskjeden ned prisen med hele 50 prosent på alle varer i det populære «Alltid 8»-konseptet – en ordning som allerede har bidratt til økt frukt- og grøntforbruk i Norge.
– «Alltid 8» er et av de mest populære tilbudskonseptene i Extras historie. Salget av varene har økt med 45 prosent, og fire av ti handlekurver inneholder nå mer enn to enheter frukt og grønt. Vi er stolte av anerkjennelsen vi har fått, og feirer dette med å halvere prisene. Dette gir kundene et ekstra dytt mot sunnere valg i en tid der økonomien er stram for mange, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Hyllet av helseministeren
«Alltid 8»-konseptet ble lansert i august da Regjeringen la frem nye kostråd. Kostrådene anbefaler at nordmenn øker inntaket av frukt og grønt til åtte enheter om dagen. Som svar på dette, etablerte Extra tilbudskonseptet der det alltid er spesielt lave priser på åtte varierte frukt, grønnsaker og bær.
Under #MerAv-seminaret på UMAMI-messen forrige uke mottok Extra heder for innsatsen, og helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre roste tiltaket for å fremme folkehelsen.
– Vi spiser for lite frukt og grønt i Norge. Derfor er tiltak som gjør det enklere å velge frukt og grønnsaker viktige, sa helse- og omsorgsministeren i en uttalelse fra regjeringen.
Kraftig salgsøkning
«Alltid 8» har hatt en markant effekt på salget. Varene som har vært en del av tiltaket har mer enn doblet seg i salgsvolum sammenlignet med året før, og hele frukt og grønt-kategorien har vokst i Extra. Også for resten av dagligvaremarkedet er frukt og grønt-salget økende, og Opplysningskontoret for Frukt og Grønt (OFG) peker på initiativer som «Alltid 8».
– En del av den totale veksten kan trolig knyttes til kampanjer og insentiver fra dagligvarehandelen, samt økt oppmerksomhet rundt de nye kostrådene, som ble lansert i august, uttaler analysesjef Tore Angelsen i OFG i en melding.
Alle kunder får tilgang – medlemmer får mer
Prisreduksjonen på 50 prosent gjelder alle kunder – ikke bare Coop-medlemmer – og varer til og med påske. Extra understreker samtidig at medlemmer fortsatt får 11 prosent bonus på all frukt og grønt, pluss kjøpeutbytte og andre fordeler på hele handelen.
– Vi skal være billigst til påske – også på frukt og grønt. Det handler om mer enn pris, det handler om folkehelse og å gjøre det enklere for folk flest å ta bedre valg i hverdagen, avslutter Jensen.
Nye priser til og med påske:
- Coop norske gulrøtter kr. 10,-
- Coop blåbær kr. 17,50 ,-
- Appelsiner kr. 9,95,-
- Coop perletomater kr. 12,50,-
- Brokkolini kr. 12,50,-
- Coop vasket og spiseklar salat kr. 9,50,-
- Coop hvitløk kr. 4,50,-
- Squash kr. 5,-
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom