Norske byer prioriterer fortsatt bilvennlig utvikling framfor offentlig transport
Bilvennlig byutvikling hindrer forbedring av kollektivtrafikken, men med riktig støtte kan byplanleggerne hjelpe.

Mange byer over hele verden ønsker å redusere personbilbruken og fremme mer miljøvennlige transportalternativer. Målet er å redusere trafikkbelastningen og forbedre bærekraften ved å oppmuntre flere til å bruke kollektivtransport. Samtidig bekrefter ny forskning fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) at norske byer fortsetter å prioritere bilvennlig transportutvikling. Dette reduserer mulighetene for økt kollektivtransport og de fordelene dette kan gi for miljøet og den enkelte.
Forsker Eva-Gurine Skartland har undersøkt hvordan byplanlegging kan gjøre kollektivtransporten mer attraktiv i Hamar, Haugesund, Trondheim og Stavanger. Byplanleggerne her har planlagt hvordan kollektivtransportsystemene kan forbedres, inkludert endringer i rutenett, ruter og servicenivå.
Skartland fant at selv om de planlagte endringene sannsynligvis vil gjøre kollektivtransporten mer konkurransedyktig, vil det ikke være nok til å få folk til å velge bort bil siden privatbilisme fortsatt prioriteres i byplanleggingen.
Motstridende mål
Et av de største problemene er at areal og transportplaner (statlig, fylke, kommunalt og reguleringsplan-nivå) ofte er basert på, eller påvirkes av motstridende mål og innebærer motstridende planer. Mens noen planer fremmer kollektivtransport, oppfordrer andre til privat bilbruk ved for eksempel å utvide veier og bygge flere parkeringsplasser. På grunn av et sektorbasert planleggingssystem blir disse motstridende målene og planene ikke alltid identifisert og problematisert.
Med mindre bilvennlige tiltak begrenses, vil folk fortsette å velge bilen i stedet for kollektivtransport, hevder Skartland. Hennes funn viser at planleggerne er klar over at de mulige virkningene av planlagte forbedringer i kollektivtransportsystemene motvirkes med mindre bilbruken og arealutvikling som oppmuntrer til bilbruk, begrenses. De intervjuede planleggerne har i varierende grad klart å informere beslutningstakerne om denne motstridende utviklingen.
Behov for bedre samordning av arealbruk og transportpolitikk
Funnene varierte med størrelsen på byene. – I mindre byer er det sannsynlig at kollektivtransporten kan konkurrere med gåing og sykling i sentrale områder. Å konkurrere med privatbilen er derimot utfordrende, siden det bygde miljøet og utviklingstrendene oppmuntrer til bilbruk, forklarer Skartland. – I sentrale deler av de mellomstore byene, hvor bilbruk i større grad blir motvirket gjennom mindre bilvennlig arealbruk og transportutvikling, er kollektivtransport mer konkurransedyktig, sier forskeren fra Institutt for by- og regionplanlegging ved NMBU.
Selv om de er gode, er det lite sannsynlig at de planlagte kollektivtransportsystemene i case-byene kan konkurrere med privatbilen på grunn av bilvennlig arealbruk og transportutvikling. Selv om justering av kollektivtransportsystemene kan hjelpe, er større endringer – som å begrense bilbruken og bedre samordning av areal- og transportpolitikken – nødvendig for å gjøre kollektivtransport mer attraktivt enn privatbilbruk i små og mellomstore byer.
– Byplanleggerne har oppdatert kunnskap og kan bidra til endringer ved å synliggjøre den motstridende areal og transportutviklingen for beslutningstakere og offentligheten, sier Skartland. – For å kunne gjennomføre dette, må imidlertid areal og transportplanleggerne ha et godt støtteapparat i ryggen, noe de har i varierende grad i disse byene. For at byplanlegging skal kunne bidra til å øke kollektivtransportens konkurranseevne i forhold til privatbilismen, kreves det derfor sannsynligvis strukturelle endringer, avslutter hun.
Nøkkelord
Kontakter
Eva-Gurine SkartlandNMBU Institutt for by- og regionplanlegging
egskartland@icloud.comJayne LambrouNorges miljø- og biovitenskapelige universitet
jayne.lambrou@nmbu.noBilder

Om oss
NMBU har studier og forskning som møter de store globale spørsmålene om miljø, bærekraftig utvikling, bedre folke- og dyrehelse, klimautfordringer, fornybare energikilder, matproduksjon og areal- og ressursforvaltning.
Følg pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Har norske melkekyr det godt?21.3.2025 10:43:26 CET | Pressemelding
For å vurdere om det er god dyrevelferd i norske melkekubesetninger er ikke data fra TINE sin Dyrevelferdsindikator nok, viser en ny forskning fra NMBU. – Vi kommer ikke unna at vi må besøke dyrene, sier doktorgradskandidat Conor Barry.
– Grunnforskning er avgjørende for å løse rotproblemene i oppdrettsnæringa27.2.2025 10:06:07 CET | Pressemelding
Et nytt, langsiktig grunnforskningsprosjekt skal løse problemet med hudsår hos oppdrettslaks ved å komme til bunns i hvorfor sårene ikke leges.
Over halvparten av norske grunnskuleelevar har for lite uteområde på skulen19.2.2025 08:00:26 CET | Pressemelding
Ein ny rapport viser at 39 prosent av norske grunnskular har for liten skulegard. I byar er det berre 13 prosent som oppfyller minimumsnorma.
Funksjonelt fôrprotein gjør unglaksen mer robust13.2.2025 14:02:09 CET | Pressemelding
Smoltifisering og utsetting i sjø er en krevende periode for en unglaks. Men med en moderat mengde av sopp-proteinproduktet Pekilo i fôret boostes immunsystemet og gjør smålaksen mer robust, viser doktorgradsarbeidet til Dominic Duncan Mensah.
NMBU lanserer Profesjonsmaster med PPU i realfag og naturbruk12.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) lanserer et nytt studietilbud. Profesjonsmaster med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) gir søkere med bachelorgrad realfag eller utdanning i naturbruk muligheten til å bli lærer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom