Kjøpesentre gir bedre helse og livskvalitet
De er både elsket og hatet, men kjøpesentre fungerer som sosiale knutepunkter som gir et trygt miljø og kan forebygge ensomhet – særlig for eldre.

Utsatte du julehandelen til siste øyeblikk?
Har du gruet deg til å dra til kjøpesenteret? Tenker du på jakten etter ledig parkering, å finne fram til riktig etasje og på den glorete belysningen og den pregløse musikken?
Før du lover deg selv at neste år skal du ta deg sammen, være tidlig ute og handle på nettet– tenk på dette: Ditt lokale kjøpesenter kan også bidra til den mentale helsen og livskvaliteten til dine naboer og eldre slektninger.
En viktig sosial forbindelse
Forskere innen folkehelse ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har vist at kjøpesentre spiller en viktig rolle i å motvirke isolasjon og ensomhet.
De tilbyr et såkalt tredje sted: et sosialt rom som er verken hjemme (et første sted) eller jobben (et andre sted), men et sted der man kan slappe av, ha sosial kontakt og være del av et fellesskap.
Tradisjonelt har kafeer, biblioteker, kirker og samfunnshus fylt denne rollen. I dag viser det seg at kjøpesentre også har en slik viktig funksjon.
Forskerne valgte ut et veletablert kjøpesenter i Østfold og det ble brukt tid på observasjoner i senteret og å snakke med de ansatte, før de samlet inn informasjon om de besøkende.
– Vi ønsket å forstå hvordan folk bruker kjøpesentre av sosiale grunner, forklarer forsker Gry Rustad Pettersen. – Derfor intervjuet vi besøkende mens vi fulgte dem rundt på kjøpesenteret – en metode som kalles «go along»-intervjuer.
Her er funnene:
- Kjøpesentre fungerer som sosiale rom og er en del av den sosiale infrastrukturen.
- De byr på inkluderende miljøer for både stamgjester og nykommere.
- Folk synes det er meningsfylt å bare være til stede i det livlige miljøet.
- Kjøpesentre er møteplasser der vennskap kan utvikle seg.
Derfor spiller kjøpesentrene en avgjørende rolle i å motvirke isolasjon og ensomhet.
– Det beste stedet å være
For mange er kjøpesenteret mer enn et sted å handle. Det er et sosialt knutepunkt og et daglig ritual. Stamgjester – særlig eldre – danner seg rutiner rundt bestemte steder til bestemte tider. Ledelsen har til og med satt opp minneplater til ære for noen av disse trofaste gjestene.
Folk kommer for å spasere, betrakte folkelivet og ta inn stemningen. Kafeer fungerer ofte som samlingspunkter der lokalbefolkningen kan sitte i timevis over en enkelt kopp kaffe.
Kjøpesentrene ligger ofte sentralt eller er enkle å nå med offentlig transport, noe som gjør dem enda mer attraktive.
Morten (68) oppsummerer det slik: – Dette er det beste stedet å være.
– Det er fint å være blant andre
Pettersen forklarer videre: – Kjøpesentre kan være en trøst når man er ensom eller stresset. De kan til og med være et trygt miljø kan bidra til å lindre sosial angst.
– En av de intervjuede tilbrakte timevis på den samme kafeen hver dag. Hun begynte med å bestille kaffe via en app, og etter hvert gikk hun over til å bestille kaffen sin fra de ansatte. Etter en stund begynte hun å sette pris på småpraten, og hun satte seg som mål at hun selv skulle starte en samtale.
For noen eldre var kjøpesenteret ett av de få sosiale tilbudene de hadde.
– Jeg har ingen andre. Da forstår du hvorfor jeg går ut av huset, fortalte Inger (85) til forskerne.
Behovet for å komme seg ut av huset var et tilbakevendende tema i intervjuene. De besøkende likte ofte å bare være blant andre mennesker uten å føle at de måtte ta kontakt. De beskrev det å kikke på folk som underholdende og som noe som ga trygghet.
Tilfeldige møter – et smil eller et kjapt hei – løftet humøret og ga en følelse av tilhørighet. Over tid kunne noen av disse små utvekslingene utvikle seg til dypere vennskap. Det viser hvordan tilfeldige bånd kan bli meningsfulle gjennom rutiner og felles arenaer som kjøpesentre.
Det store bildet
Vi lever i en tid der aktiviteten på nettet har erstattet mye sosial kontakt ansikt til ansikt, og det gjør at mange – særlig de eldre – kan føle seg isolerte. Med dette som bakteppe har kjøpesenteret i det stille utviklet seg til å bli en slags livline for mange.
Denne forskningen viser at kjøpesentre er en del av den sosiale infrastrukturen som bidrar til at folk opplever byene sine som bedre steder. Selv om kjøpesentre kan true livligheten i byens hovedgater, ivaretar de et sosialt formål.
– De egenskapene som gir kjøpesentre så stor sosial verdi, som at de er tilgjengelige, nøytrale og livlige, kan gi inspirasjon til andre offentlige rom fremover, sier Pettersen.
– Det å skape flere steder som dette kan være et viktig tiltak for å bygge sunnere og mer inkluderende samfunn og byer.
Siden det er jul…
Nå som julen nærmer seg, tenker vi mye på sosiale arenaer og hva de betyr. Selv om netthandel kan spare oss for tid, kan den ikke erstatte den enkle gleden ved å gjengjelde et smil, høre latter eller føle seg som en del av et fellesskap.
Så neste jul, når du får lyst til å droppe turen til kjøpesenteret, kan du huske at det kan være mer enn et sted å kjøpe gaver. Det kan være en livline for noen som trenger det.
______________
Kilde: This is the best place!’ A qualitative study of shopping centres as third places (2026) Pettersen GR, Nordbø ECA, Krohne K & Ihlebæk C
Kontakter
Gry Rustad PettersenStipendiat / Seniorrådgiver ved Transportøkonomisk institutt (TØI)Norges miljø og biovitenskapelige universitet (NMBU) / Institutt for folkehelsevitenskap
Tel:91 31 33 45grp@toi.noJayne LambrouKommunikasjonsrådgiverNorges miljø- og biovitenskapelige universitet / Fakultet for landskap og samfunn
jayne.lambrou@nmbu.noPressevakt NMBU
Tel:917 33 440pressevakt@nmbu.noOm oss
NMBU har studier og forskning som møter de store globale spørsmålene om miljø, bærekraftig utvikling, bedre folke- og dyrehelse, klimautfordringer, fornybare energikilder, matproduksjon og areal- og ressursforvaltning.
Følg pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Laksenæringen kan kutte fosforutslipp med 90 prosent med tilpasset fôr1.12.2025 13:41:00 CET | Pressemelding
Oppdrettsnæringen bruker nesten like mye fosfor som jordbruket. Ny forskning viser at tilpasset fôr kan redusere fosfortapet dramatisk, uten å gå på bekostning av fiskehelsen. Løsningen er allerede på vei ut i markedet.
Ku som fikk metanhemmer ble avlivet på grunn av fordøyelsesproblemer27.11.2025 14:14:05 CET | Pressemelding
NMBU Veterinærhøgskolen kan verken avkrefte eller bekrefte at metanhemmere var årsak til at kua var syk og måtte avlives.
Opplevelser påvirker rutevalg og sykkelbruk – særlig blant kvinner26.11.2025 14:32:44 CET | Pressemelding
Hvordan det oppleves å sykle i bymiljøer påvirker både rutevalg og hvor mye folk sykler – særlig blant kvinner. Trygghet og omgivelser avgjør hvem som sykler, hvor og hvor ofte.
Er batteriproduksjon veien til å bevare det gode liv for kommende generasjoner?13.11.2025 15:37:49 CET | Pressemelding
Den planlagte gigafabrikken i Arendal viser hvordan Norge satser på reindustrialisering etter oljen.
Nasjonalt forskningsløft for fremtidens planteproduksjon11.11.2025 14:48:50 CET | Pressemelding
Prosjektet PheNo skal utvikle løsninger som gjør norsk matproduksjon mer robust mot klimaendringer og kutter miljøavtrykket. Prosjektet har et budsjett på nesten 100 millioner kroner og lanseres på NMBU torsdag. Det samler ledende forskningsmiljøer og næringslivspartnere fra hele landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom