Skal det ta 330 år å rassikre veiene våre?
Leder av Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll, reagerer på regjeringens manglende bevilgninger til rassikring i forslag til Statsbudsjett. Nå krever gruppa en opptrappingsplan og to milliarder mer per år til rassikring av fylkesvegene.

Nasjonal rassikringsgruppe er tydelig i sine tilbakemeldinger på regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Regjeringen foreslår å bevilge 980 millioner til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid på fylkesveiene. Dette mener leder Randi Walderhaug Frisvoll er langt fra nok.
– Vi trenger rett og slett en større satsing på dette området, sier Walderhaug Frisvoll.
Rassikringsgruppa uttrykker at med økt prisstigning og mer ekstremvær er behovet for rassikring enormt. En kartlegging viste i 2023 at det i enkelte fylker vil ta opp mot 330 år å rassikre med dagens bevillingstakt. Gjennomsnittet for fylkene er hele 63 år.
Fjernet fra budsjettene
Lederen i rassikringsgruppa har merket seg at satsingen på rassikring ikke har gitt utslag i forslaget til Statsbudsjett.
– Vi ser at viktige rassikringsprosjekter på riksveg heller ikke har blitt prioritert høyt i transportetatenes forslag til NTP. Det haster å sikre riks- og fylkesvegene våre, og vi håper at flertallet på Stortinget ser alvoret og vil handle, sier Walderhaug Frisvoll.
Hovedpoengene i innspillet fra rassikringsgruppa er disse:
- Det vil ta opp mot 330 år å sikre veiene med dagens finansiering.
- Vi må ta i bruk ny teknologi for å sikre oss raskere.
- Næringsliv, befolkning, forsvaret og beredskap er avhengig av at veiene er framkommelige og sikre hele året.
- Klimaendringer vil kreve større innsats mot naturfarer.
- Behovet for rassikring av veiene er på 96 milliarder.
- Regjeringa har levert bare en marginal økning til rassikring og at dette på grunn av prisstigning i praksis gir mindre penger.
– Det er flere sentrale Stortingsvedtak som ikke er fulgt opp i tilstrekkelig grad av Regjeringen. Vedtak om bruk av ny teknologi og en incentivordning har ikke blitt fulgt opp i tråd med intensjonen, sier Randi Walderhaug Frisvoll.
– Dersom vi skal lykkes med å bygge samfunnssikkerhet og trygg fremkomst langs veiene våre, må vi fortsette å utvikle ny teknologi og kunnskap. Finansiering til dette må komme i tillegg til ordinære skredsikringsmidler, sier lederen.
Nasjonal rassikringsgruppe gjentar i sin innstilling kravet om en opptrappingsplan for rassikring med et spesielt fokus på skredproblemene langs fylkesveiene.
– Målet er to milliarder kroner mer per år til rassikring fylkesveiene fra neste års budsjett. Behovet er i takt med klimaendringer og mer ekstremvær økende, og rassikring er derfor også klimatilpasning i praksis, sier Walderhaug Frisvoll.
Nasjonal rassikringsgruppe er en samarbeidsgruppe som jobber for å gjøre det tryggere å ferdes på riks- og fylkesvegene i Norge. Gruppen består av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i landet.
Nøkkelord
Kontakter
Randi Walderhaug FrisvollLederNasjonal rassikringsgruppe
Tel:+47 950 67 335Tel:+47 950 67 335randi.w.frisvoll@gmail.comBilder

Lenker
Om Nasjonal rassikringsgruppe
Vårt mandat
Vi jobber målrettet for at vi skal kunne ferdes tryggere på riks- og fylkesvegene i Norge.
Nasjonal rassikringsgruppes mandat har siden oppstarten vært å sette rassikringsproblematikken på den politiske dagsorden, samt øke midlene som skal brukes på rassikringstiltak nasjonalt - både riks og fylke.
Nasjonal rassikringsgruppe ble vedtatt opprettet i et eget møte under Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø, 14. mai 2001. Gruppen ble stiftet av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i Norge. De 8 medlemsfylkene er: Innlandet, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Hvert medlemsfylke har én representant i Nasjonal rassikringsgruppe.
Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Skredutsatte veier er en del av Norges beredskap6.5.2025 11:16:42 CEST | Pressemelding
Veiene våre skal bygges for å tåle klimaendringer. Den urolige situasjonen i verden gjør at veiene også skal tåle beredskap i tilfelle krise og krig.
Kan spare enorme raskostnadar, men stortinget seier nei11.2.2025 07:22:00 CET | Pressemelding
Ny teknologi og innovative løysingar kan forhindre skadar når uvêret herjar, likevel blir det ikkje prioritert.
Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?26.3.2024 09:37:39 CET | Pressemelding
I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.
Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding
Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?
Regjeringen må prioriterer rassikring av vegene høyere - naturfaren bare øker9.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår for 2024 å bevilge 941 millioner kroner som rammetilskudd til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid på fylkesvegene. En minimal bevilgning som ikke hensyntar høy prisstigning eller økt naturfare som følge av klimaendringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom