Nasjonal rassikringsgruppe

Har rassikring fått fast takst?

Del

— Regjeringen må lytte til innbyggere og næringsliv som bor og lever i rasutsatte områder. Ordinære prisjustering gagner ikke rassikring.

Bildet viser ei øydelagt bru
Edna bru kollapsa under stormen Jakob. Morten Søreide-Iversen/Vestland fylkeskommune

Leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll er ikke imponert over forslaget til statsbudsjettforslaget som ble lagt frem.

— Når vi ser at ras- og skredsikringsmidlene til fylkesveg bare blir prisjustert er det med å øke gapet mellom finansieringen og det faktiske behovet. Det er heller ikke satt av midler til incentivordning for innovasjon som gjelder skredsikring. Ny teknologi gir mer rassikring for pengene. Jeg savner mer forskning og utprøving på sikring av steinskred, sier Walderhaug Frisvoll.

I Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 blir det foreslått å bevilge 1,014 mrd. kroner som rammetilskudd til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid. Det vil si en prisjustering fra fjoråret, og tilsvarende som det har vært de siste årene.

For 2025 var det satt av 980 millioner kroner til ras- og skredsikring av fylkesvegene i statsbudsjettet. For 2024 vart tallet 940 millioner kroner.

Økte utfordringer

Større klimaendringer og mer ekstremvær skaper trøbbel på vegene. «Hans» (2023), «Jacob» (2024) og «Amy» (2025) er bare tre nærliggende eksempler på hva som skjer når naturkreftene rår. Tall fra Statens vegvesen viser også at fylkesveiene er betydelig oftere stengt enn europa- og riksveiene. 

— I et beredskapsperspektiv er skredsikring vesentlig for å trygge ferdsel og varefrakt der folk bor og verdiskapingen skjer, sier Walderhaug Frisvoll.  

 Det er kartlagt et behov på 96 milliarder kroner for å rassikre riks- og fylkesveiene i Norge, med 35 milliarder til riksveinettet og 61 milliarder til fylkesveinettet.

– Vårt mål er to milliarder kroner mer per år til rassikring av fylkesveiene, og to milliarder til riksvegene for å holde tritt med utfordringene klimaendringer og ekstremværet gir oss, sier Walderhaug Frisvoll.

Nøkkelord

Kontakter

Om Nasjonal rassikringsgruppe

Vi jobber målrettetfor at vi skal kunne ferdes tryggere på riks- og fylkesvegene i hele Norge!

Mandatet vårt er å sette rassikringsproblematikken på den politiske dagsorden og jobbe for økte midler til rassikringstiltak på riks- og fylkesveger. 

Medlemmer er de åtte mest rasutsatte fylkene:

Vestland, Rogaland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms, Finnmark og Innlandet

Om oss ny – Nasjonal rassikringsgruppe

Besøk gjerne vår nettside: https://www.nasjonalrassikringsgruppe.no/

Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe

Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?26.3.2024 09:37:39 CET | Pressemelding

I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.

Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding

Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye