Skal det ta 330 år å rassikre veiene våre?
Leder av Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll, reagerer på regjeringens manglende bevilgninger til rassikring i forslag til Statsbudsjett. Nå krever gruppa en opptrappingsplan og to milliarder mer per år til rassikring av fylkesvegene.
Nasjonal rassikringsgruppe er tydelig i sine tilbakemeldinger på regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Regjeringen foreslår å bevilge 980 millioner til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid på fylkesveiene. Dette mener leder Randi Walderhaug Frisvoll er langt fra nok.
– Vi trenger rett og slett en større satsing på dette området, sier Walderhaug Frisvoll.
Rassikringsgruppa uttrykker at med økt prisstigning og mer ekstremvær er behovet for rassikring enormt. En kartlegging viste i 2023 at det i enkelte fylker vil ta opp mot 330 år å rassikre med dagens bevillingstakt. Gjennomsnittet for fylkene er hele 63 år.
Fjernet fra budsjettene
Lederen i rassikringsgruppa har merket seg at satsingen på rassikring ikke har gitt utslag i forslaget til Statsbudsjett.
– Vi ser at viktige rassikringsprosjekter på riksveg heller ikke har blitt prioritert høyt i transportetatenes forslag til NTP. Det haster å sikre riks- og fylkesvegene våre, og vi håper at flertallet på Stortinget ser alvoret og vil handle, sier Walderhaug Frisvoll.
Hovedpoengene i innspillet fra rassikringsgruppa er disse:
- Det vil ta opp mot 330 år å sikre veiene med dagens finansiering.
- Vi må ta i bruk ny teknologi for å sikre oss raskere.
- Næringsliv, befolkning, forsvaret og beredskap er avhengig av at veiene er framkommelige og sikre hele året.
- Klimaendringer vil kreve større innsats mot naturfarer.
- Behovet for rassikring av veiene er på 96 milliarder.
- Regjeringa har levert bare en marginal økning til rassikring og at dette på grunn av prisstigning i praksis gir mindre penger.
– Det er flere sentrale Stortingsvedtak som ikke er fulgt opp i tilstrekkelig grad av Regjeringen. Vedtak om bruk av ny teknologi og en incentivordning har ikke blitt fulgt opp i tråd med intensjonen, sier Randi Walderhaug Frisvoll.
– Dersom vi skal lykkes med å bygge samfunnssikkerhet og trygg fremkomst langs veiene våre, må vi fortsette å utvikle ny teknologi og kunnskap. Finansiering til dette må komme i tillegg til ordinære skredsikringsmidler, sier lederen.
Nasjonal rassikringsgruppe gjentar i sin innstilling kravet om en opptrappingsplan for rassikring med et spesielt fokus på skredproblemene langs fylkesveiene.
– Målet er to milliarder kroner mer per år til rassikring fylkesveiene fra neste års budsjett. Behovet er i takt med klimaendringer og mer ekstremvær økende, og rassikring er derfor også klimatilpasning i praksis, sier Walderhaug Frisvoll.
Nasjonal rassikringsgruppe er en samarbeidsgruppe som jobber for å gjøre det tryggere å ferdes på riks- og fylkesvegene i Norge. Gruppen består av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i landet.
Nøkkelord
Kontakter
Randi Walderhaug FrisvollLederNasjonal rassikringsgruppe
Tel:+47 950 67 335Tel:+47 950 67 335randi.w.frisvoll@gmail.comBilder
Lenker
Om Nasjonal rassikringsgruppe
Vårt mandat
Vi jobber målrettet for at vi skal kunne ferdes tryggere på riks- og fylkesvegene i Norge.
Nasjonal rassikringsgruppes mandat har siden oppstarten vært å sette rassikringsproblematikken på den politiske dagsorden, samt øke midlene som skal brukes på rassikringstiltak nasjonalt - både riks og fylke.
Nasjonal rassikringsgruppe ble vedtatt opprettet i et eget møte under Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø, 14. mai 2001. Gruppen ble stiftet av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i Norge. De 8 medlemsfylkene er: Innlandet, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Hvert medlemsfylke har én representant i Nasjonal rassikringsgruppe.
Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?26.3.2024 09:37:39 CET | Pressemelding
I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.
Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding
Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?
Regjeringen må prioriterer rassikring av vegene høyere - naturfaren bare øker9.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår for 2024 å bevilge 941 millioner kroner som rammetilskudd til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid på fylkesvegene. En minimal bevilgning som ikke hensyntar høy prisstigning eller økt naturfare som følge av klimaendringer.
Regjeringen skaper utrygge rammer for rassikring av vegene våre25.10.2022 11:40:13 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til Statsbudsjett skaper utrygge rammer for rassikring Nasjonal rassikringsgruppe har lagt fram vårt syn på forslag til Statsbudsjett i den åpne høringen til transport- og kommunikasjonskomiteen og kommunalkomiteene på Stortinget. Vegene er helt sentrale som framføringsårer i fredstid eller i krig. Beredskapen vår er avhengig av at de er fremkommelige, sikre og åpne. «Regjeringa har bare levert en marginal økning på rassikringsrammen til fylkesveg. For riksvegene ser det enda verre ut der flere prosjekter er satt på vent. Det haster å sikre riks- og fylkesvegene våre og jeg håper at flertall på Stortinget ikke vil være bekjent av dette», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.
Stortinget viser tydelig veg for rassikring6.4.2022 13:27:37 CEST | Pressemelding
Stortinget fattet denne uken en rekke enormt viktige vedtak for rassikring av riks- og fylkesvegene. Enstemmighet om gjennomføringsplan innen 2023 og et klart flertall for et innovasjonsprogram, incentivordning for forebyggende skredkontrollanlegg og varsling, alternative kostnadsvurderinger og felles forståelse av utfordringene - Alt dette skaper gode rammer for det videre arbeidet for å skredsikre vegene våre framover, sier leder for Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom