Norsk Scania

Ble reddet av sideairbagen

Del

SOGNDAL: Sideairbagen ble redningen for Sven Eirik Heggestad. Han ble den første i Norge som løste ut sideairbagen som Scania er alene om å levere i lastebil.

TILBAKE: Svein Eirik Heggestad fra Sogn var en av de første som fikk bruk for Scanias sideairbag. Den gjorde at han bare fikk noen skrammer etter møteulykken med et annet vogntog i 2019.
TILBAKE: Svein Eirik Heggestad fra Sogn var en av de første som fikk bruk for Scanias sideairbag. Den gjorde at han bare fikk noen skrammer etter møteulykken med et annet vogntog i 2019.

Sven Eirik Heggestad var på vei langs riksvei 5 i Sogn med fullt lass drivstoff. Imot kom en semitrailer. Sjåføren som kom mot mistet grep og fikk sleng på tralla. I noen sekunder så den trauste sogningen at semihengeren kom mer og mer over i hans kjørebane. Sammentreffet er uunngåelig.

Det var 12. mars i 2019 ulykken, som kunne gått så mye verre, skjedde. Sven Eirik var på veien med sin halvt år gamle Scania R 650 tankbil, som kun hadde rullet 30.000 kilometer.

Se videointervju med Sven Eirik her.

- I forkant av at jeg bestilte bilen kom sideairbagen opp som tema i en av samtalene med selger Håkon Frivik. Etter å ha hørt om den var jeg aldri i tvil.

Skjedde fort

Lundebakken opp mot Fjærlandstunnelen er kjent for å være ugrei vinterstid. Denne marsdagen, hvor snødrevet ble tettere og tettere, ble ikke noe unntak i så måte.

null
OVER: Her kommer det møtende vogntoget på tvers over hele veien.

- Jeg så med en gang at dette kommer ikke til å gå bra. På en måte føltes det som det var over på et knips. På en annen måte føltes det som en evighet fra jeg så traileren til det smalt, sier den sindige sogningen. Sekunder senere lå tankbilen nesten helt opp ned i skråningen, med Sven Eirik hengende i sikkerhetsbeltet.

Redningen

Det eneste han fikk av fysiske skader i smellen, var noen risp og kutt på hendene og et kutt i hodet. I tillegg slo han skulder og armen da han løste ut sikkerhetsbeltet og falt ut av stolen. I forhold til de enorme materielle skadene var han i praksis uskadet, men litt mørbanket.

- For meg er det helt åpenbart at grunnen til at det gikk så bra er airbagen, sier han.

null
STEDET: Slik ble tankbilen liggende etter sammenstøtet. Foto: NRK

Burde vært standard

Han har kjørt tankbil i brorparten av sitt yrkesliv. I den bransjen har det alltid vært et stort fokus på sikkerhet og HMS. Men å ha airbag i lastebilene har aldri vært tema for de selskapene han har kjørt for.

- Etter denne ulykken kommer jeg aldri til å bestille en ny bil uten airbager. Personlig synes jeg det er rart det ikke kommer som standard fra leverandørene, sier Sven Eirik.

Raskt tilbake

Etter ulykken var han tilbake i lastebilen etter bare noen uker. For han var det en måte å bearbeide ulykken på. Selv nå, fem år etter ulykken, skjer det situasjoner langs veien nærmest daglig som vekker minner, og han føler rett som det er at biler er på vei over i hans kjørefelt.

null

- Det er nok kona som fikk den verste støkken. Jeg snakket med henne rett før ulykken. Det neste som skjedde var at hun hørte på radioen at det hadde vært en ulykke med en tankbil ved tunnelen, samtidig som jeg ikke svarte på telefonen, sier han ettertenksomt.

Selv om han var forholdsvis uskadet, så hadde han mistet telefonen i kaoset inne i hytta.

En gang til

I begynnelsen av mai hadde Scania Fokus gjort avtale med Sven Eirik om å møtes for å fortelle denne historien om airbagen som høyst sannsynlig reddet livet hans.

Planen var å møte han på Voss etter at han hadde lastet i Bergen, og følge han tilbake til Sogn. Mens vi står og venter langs E16, avtar trafikken, og det kommer trafikkmelding fra NRK om en ulykke i Trengereidtunnelen.

null
BAK RATTET: Sven Eirik Heggestad har levert drivstoff i snart 30 år. Hans terapi etter den alvorlige ulykken var å komme seg tilbake bak rattet i lastebilen.

Igjen var det Sven Eirik som hadde blitt truffet av en bilist som ikke holdt sitt kjørefelt. I en høyresving kjørte den møtende stasjonsvognen rett frem. Den traff tankbilen rett bak framhjulet, fulgte hele siden bakover og smalt for fullt inn i hengerens framaksling.

Den ene felgen på hengeren fikk et 90 graders hakk som klemte felgen inn mot navet. Fordi det var tvillinghjul på denne akslingen, lot vogntoget seg kjøre for egen maskin ut av tunnelen etter ulykken. Med ny felg og dekk på hengeren kunne han fortsette hjem til Sogn. Selv om det ble skader for over en halv million på bilen.

Også denne gangen hadde Sven Eirik flaks. Tilfeldighetene gjorde at han ikke fikk den møtende bilen i fronten. Og han fikk ikke bruk for airbaggen. Denne gangen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Norsk Scania

Norsk Scania er i dag Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2023 solgte selskapet transportløsninger for 7 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land, noe som gir grenseløse muligheter i en spennende bransje.

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

Scania introduserer enhetlige servicetjenester over hele Europa26.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

- Denne lanseringen kommer på et tidspunkt da vi ser at kundene våre vokser i størrelse og driver virksomhet med oss i flere land samtidig, sier Mikael Blom, produktsjef hos Scania CV. Kjøretøy brukes oftere på tvers av landegrensene, og flåtene blir større. Med Services 360 blir Scania den første leverandøren som kan tilby flåteeiere en enkel måte å få tilgang til og kjøpe nøyaktig de samme serviceløsningene over hele Europa. Tjenestenavn, innhold og deres vilkår og betingelser har tradisjonelt vært nasjonalt anliggende, i beste fall, i transportbransjen. Scania forbedrer nå kundeopplevelsen ved å introdusere modulerte, komplette løsninger der kundene setter innholdsnivået i dialog med Scania. Deretter vil alle Scania-kunder vite nøyaktig hva de kan forvente – og det samme vil hele servicenettverket. – Fra nå av kan europeiske flåteeiere stole på at uansett hvor de går på kontinentet, vil de få full anerkjennelse og hjelp for sin komplette serviceløsning, sier Blom. Services 360 gir e

Scania introduserer G38 – matchet for 770 V821.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

På Elmia-messen i Jönköping introduserer Scania den nyeste utgaven av G-serie girkassene for Scania Opticruise. Det robuste nye tilskuddet – kalt G38 – er spesielt utviklet for å fungere med Scanias kraftigste V8, toppmodellen i legenden som kan skilte med 16 liters slagvolum, 770 hestekrefter og ikke mindre enn 3700 Nm dreiemoment. Sammen gir de alt fra drivstoff- og vektbesparelser, kombinert med de beste start- og kjøreegenskapene.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye