Norsk Scania

- Vi får alltid hjelp

Del

OTTA: - Servicen vi får her på Scania Otta, er upåklagelig, sier Rune Sletten. Han startet Dovre Bud & Vare som han nå driver sammen med broren Kim. 

ALLTID HJELP: Kim (t.v.) og Rune Sletten driver Dovre Bud & Vare. De var kunder og ble også nabo til Scania Otta. Der får de all den hjelp de trenger til sin 13 Scaniaer.
ALLTID HJELP: Kim (t.v.) og Rune Sletten driver Dovre Bud & Vare. De var kunder og ble også nabo til Scania Otta. Der får de all den hjelp de trenger til sin 13 Scaniaer.

Dovre Bud & Vare har fått et enda tettere forhold til Scania på Otta i årenes løp. Ikke har de bare vært kunde siden oppstarten i 2016, men for to år siden ble de leietaker og nabo til Scania-verkstedet. Nå har de en bilpark med 13 Scaniaer av totalt 22 lastebiler. 

- Vi har aldri hatt problemer med å få hjelp hvis noe uforutsett har oppstått. Det er det aller viktigste for oss, sier Rune Sletten. Mange av bilene går på nattestid til Oslo-området og er tilbake på Otta grytidlig om morgenen. En god del av bilene går også to skift i døgnet og rekker knapt å bli kalde i løpet av uka. 

Enkel løsning 

Etter at de fikk kontor og parkerer bilene på samme tomt som Scania holder til, ble logistikken om mulig enda enklere. Nå holder det å sende melding til Scania-folkene. De låser seg inn, henter nøkkel til riktig bil og fikser det som må gjøres før den skal på veien igjen senere på dagen. 

null
TEAM OTTA: Det er sju menn og en dame som jobber på Scania Otta. Fra venstre: Odd Sverre Haugen, Ola Juland, Joakim Kristensen, Jan Roger Sveen, Leif Arne Hansen, Tom Løvstad Lindviksmoen, Elise Mølmen Wilhelmsen og Stian Bakken Bårstad.

- Også er det jo en fantastisk bra delelogistikk her da, sier Rune og flirer godt. Det er nettopp hans biler som frakter alle deler som er bestilt fra sentrallageret til Scania på Otta hver natt, fra terminalen til Bring utenfor Oslo. 

Stort nedslagsfelt 

Det er lange distanser i distriktet til Scania Otta. De er det naturlige knutepunktet i Gudbrandsdalen som forbinder Midt-Norge med Østlandet og Nord-Vestlandet. Med vaktbilen dekker de helt fra Ringebu i sør til Oppdal i nord. Vestover er det Sognefjellet og Bjorli som er det naturlige veiskillet.  

- Vi har forholdsvis mange oppdrag med servicebilen. Det går veldig i perioder hvor mange utrykninger det er på den, sier Joakim Kristensen som er kundemottager på Otta. Den sentrale beliggenheten som Otta har, gjør også at det er mange drop-in besøk på verkstedet. 

En av de som har hatt glede av det er Vegar Pedersen fra Thore Magnussen & sønn i Nordland.  

null
DROP-IN: Siden Otta er et knutepunkt i Gudbrandsdalen har de mange drop-in kunder. Vegar Pedersen fikk en motorfeillampe og stakk innom for å få den sjekket ut.

- Jeg kjører forbi her ganske ofte. Nå kom det opp en gul motorlampe som det var greit å få sjekket ut, sier han. 

Generasjonsskifte 

Scania Otta har åtte ansatte, i tillegg til at de deler distriktssjef og verksmester med avdelingen på Lillehammer. I løpet av de siste årene har det vært et generasjonsskifte, og kundemottager Kristensen er nå den med lengst fartstid i avdelingen. 

Han begynte som mekaniker i 2017. Nå er han den første kundene møter når de kommer inn dørene på Otta, og han er den som fordeler jobbene. Fordi Otta er en forholdsvis liten avdeling, er ikke verkstedet så mange skrittene unna. 

Rekrutteringsfokus 

Det har vært tøff kamp om arbeidskraften i Gudbrandsdalen i mange år. Nå har det løsnet for Scania på Otta, og de har blant annet fått to nye lærlinger. De er godt i gang med utdanningsløpet med Joakim Kristensen som sin faglige veileder. Hans oppgave er å bistå dem med resten av Scanias interne opplæringssystemer på veien mot fagbrevet. 

null

Anlegget til Norsk Scania Otta ble bygget av Lågen Diesel, som var Scania-forhandleren i distriktet på 70-tallet. Det har vært flere utbyggingsrunder og har i alle år hatt flere leietakere. 

I vår gjorde de ansatte et skikkelig ansiktsløft på hele verkstedet. Absolutt alt ble skrudd ned fra veggene og hele lokalet ble vasket ned før alt ble malt opp igjen. I løpet av kort tid hadde mekanikerne på Otta fått et av Scanias lyseste og triveligste verksteder å jobbe i. 

Stor endring 

Arild Tullut, som driver Gudbrandsdal Frakt AS (GDF), er også en lokal kunde som bruker Scania Otta mye. Han har 12 Scania som går opp mot 250.000 kilometer i året for de som kjøres mest.  

null
BRUKER MYE: Arild Tullut er ofte innom Scania Otta med sine GDF-biler. Joakim Kristensen (t.v.) og Jan Roger Sveen kan som regel hjelpe til.

GDF prøver å få gjort det aller meste på Otta, men har et par biler som går med Hamar som utgangspunkt. I tillegg kjøper de bilene på Hamar, så de bruker verkstedet der litt også. 

- Verkstedet betyr egentlig alt for oss. Det å slippe inn når det har skjedd noe er det viktigste, sier Arild Tullut. Han opplever enda bedre service og tilgjengelighet på Otta nå enn tidligere. 

null
LÆRLINGER: Elise Mølmen Wilhelmsen og Ola Juland er begge lærlinger på Scania Otta.

Kontakter

Bilder

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

Scania introduserer enhetlige servicetjenester over hele Europa26.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

- Denne lanseringen kommer på et tidspunkt da vi ser at kundene våre vokser i størrelse og driver virksomhet med oss i flere land samtidig, sier Mikael Blom, produktsjef hos Scania CV. Kjøretøy brukes oftere på tvers av landegrensene, og flåtene blir større. Med Services 360 blir Scania den første leverandøren som kan tilby flåteeiere en enkel måte å få tilgang til og kjøpe nøyaktig de samme serviceløsningene over hele Europa. Tjenestenavn, innhold og deres vilkår og betingelser har tradisjonelt vært nasjonalt anliggende, i beste fall, i transportbransjen. Scania forbedrer nå kundeopplevelsen ved å introdusere modulerte, komplette løsninger der kundene setter innholdsnivået i dialog med Scania. Deretter vil alle Scania-kunder vite nøyaktig hva de kan forvente – og det samme vil hele servicenettverket. – Fra nå av kan europeiske flåteeiere stole på at uansett hvor de går på kontinentet, vil de få full anerkjennelse og hjelp for sin komplette serviceløsning, sier Blom. Services 360 gir e

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye