Norsk Scania

Fikk 75 år gammel del

Del

KRØDEREN: Krøderbanen har en motorvogn med en åtte-sylindret rekkemotor fra 1949 som skar seg. Delen som trengtes, fantes på Scania-museumet i Södertälje.

ØDELAGT: Andreas Ruud-Nøkleby er en av entusiastene som jobber frivillig på Krøderbanen. Han trengte en sylinderforing til en åtte-sylindret Scaniamotor. Den delen fikk han tak i fra Scania-museumet i Södertälje.
ØDELAGT: Andreas Ruud-Nøkleby er en av entusiastene som jobber frivillig på Krøderbanen. Han trengte en sylinderforing til en åtte-sylindret Scaniamotor. Den delen fikk han tak i fra Scania-museumet i Södertälje.

Krøderbanen er mest kjent for sine damplokomotiver som hele sommeren frakter turister mellom Vikersund og Krøderen i Buskerud. De har også motorvogner og forskjellige arbeidstog med dieselmotorer. 

Ett av disse togene er en BM87 motorvogn fra 1949. Dette er et tog med bare én vogn og styreposisjon i begge ender av togsettet. I den ene enden sitter en Scania D812-motor, som ble produsert bare noen få år til bruk i nettopp tog. 

Denne 120 centimeter lange blokka har åtte sylindre på rekke. Den 11,3 liter store motoren yter 150 hestekrefter, og den har samme motorkonstruksjonen som ble brukt både med 6- og 8-sylindere for tog. 

Ung reparatør 

Om toget og motoren er gammelt, så er reparatøren som har fikset motoren, desto yngre. Andreas Ruud Nøkleby er 22 år og et ekte “Krøderbane-barn”. Foreldrene hans møttes der, og nå er både Andreas og tvillingbroren i full sving som frivillige. 

null
LANG: Den 8-sylindrede rekkemotoren D 812 har ei blokk som er hele 120 centimeter lang.

Han er utdannet anleggsmekaniker og jobber hos lastebilpåbygger og maskinforhandler Skare & Nes i Sigdal. Fritida brukes på å skru på gamle tog og “øvelseskjøre”, for å ha lov til å kjøre dem. 

Ødelagt sylinderforing 

Et øyeblikk var han i uvisse hvor han skulle begynne å lete etter deler til den 75 år gamle motoren. Det første forsøket på Finn.no visste han egentlig var fånyttes. 

- Derfor ringte jeg til Norsk Scania og ble med en gang satt i kontakt med Odd Ivar Opsahl. Han skjønte med en gang hvilken del jeg var på jakt etter, sier Andreas Ruud Nøkleby. 

null
DOKUMENTASJON: Alt som er mulig å gjøre med motoren står beskrevet i den svært detaljerte dokumentasjonen som følger med.

Odd Ivar begynte å sjekke rundt og fant delen via sine kontakter på Scania-fabrikken i Södertälje. Selv om delen ikke fantes på noe ordinært delelager, var den tilgjengelig på Scania-museet. 

Mye jobb 

Dermed ble delen sendt til Krøderen for bytte, og Andreas kunne gå løs på den 3-4 dager lange jobben å overhale hele motoren. I tillegg til delen fra Scania-fabrikken fikk han toppakningssett og mange andre deler han trengte som NSB hadde på lager. 

Til neste sesong er motorvognen igjen klar for å kjøre turister på Krøderbanen.  

null
ANALOGT: Det er ikke så mange avanserte instrumenter eller brytere som er på toget

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Følg pressemeldinger fra Norsk Scania

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Scania

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye