Fikk 75 år gammel del
KRØDEREN: Krøderbanen har en motorvogn med en åtte-sylindret rekkemotor fra 1949 som skar seg. Delen som trengtes, fantes på Scania-museumet i Södertälje.

Krøderbanen er mest kjent for sine damplokomotiver som hele sommeren frakter turister mellom Vikersund og Krøderen i Buskerud. De har også motorvogner og forskjellige arbeidstog med dieselmotorer.
Ett av disse togene er en BM87 motorvogn fra 1949. Dette er et tog med bare én vogn og styreposisjon i begge ender av togsettet. I den ene enden sitter en Scania D812-motor, som ble produsert bare noen få år til bruk i nettopp tog.
Denne 120 centimeter lange blokka har åtte sylindre på rekke. Den 11,3 liter store motoren yter 150 hestekrefter, og den har samme motorkonstruksjonen som ble brukt både med 6- og 8-sylindere for tog.
Ung reparatør
Om toget og motoren er gammelt, så er reparatøren som har fikset motoren, desto yngre. Andreas Ruud Nøkleby er 22 år og et ekte “Krøderbane-barn”. Foreldrene hans møttes der, og nå er både Andreas og tvillingbroren i full sving som frivillige.

Han er utdannet anleggsmekaniker og jobber hos lastebilpåbygger og maskinforhandler Skare & Nes i Sigdal. Fritida brukes på å skru på gamle tog og “øvelseskjøre”, for å ha lov til å kjøre dem.
Ødelagt sylinderforing
Et øyeblikk var han i uvisse hvor han skulle begynne å lete etter deler til den 75 år gamle motoren. Det første forsøket på Finn.no visste han egentlig var fånyttes.
- Derfor ringte jeg til Norsk Scania og ble med en gang satt i kontakt med Odd Ivar Opsahl. Han skjønte med en gang hvilken del jeg var på jakt etter, sier Andreas Ruud Nøkleby.

Odd Ivar begynte å sjekke rundt og fant delen via sine kontakter på Scania-fabrikken i Södertälje. Selv om delen ikke fantes på noe ordinært delelager, var den tilgjengelig på Scania-museet.
Mye jobb
Dermed ble delen sendt til Krøderen for bytte, og Andreas kunne gå løs på den 3-4 dager lange jobben å overhale hele motoren. I tillegg til delen fra Scania-fabrikken fikk han toppakningssett og mange andre deler han trengte som NSB hadde på lager.
Til neste sesong er motorvognen igjen klar for å kjøre turister på Krøderbanen.

Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen16.9.2025 09:06:58 CEST | Pressemelding
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
Elektriske Scania busser på vei til Norge19.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
ANBUD: Scania skal levere sine første helelektriske busser i Norge. De nye bussene skal settes i trafikken i Vestfold neste sommer.
Lengst i nord på strøm30.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
VADSØ: Masternes Gjenvinning AS har tatt i bruk en elektrisk Scania 25 L renovasjonsbil for å hente husholdningsavfall i Vadsø kommune i Finnmark.
Første av sju nye brannbiler23.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
ASKER: Asker & Bærum Brann og Redning har fått levert den første av sju nye Scania brannbiler som kommer utover høsten og på nyåret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom