Litt større, men litt eldre bilpark
Samtidig som personbilbestanden i Norge har økt med snaut hundre tusen på tre og et halvt år, blir det raskt færre bensin- og dieselbiler, mens antall elbiler øker i høyt tempo. Og gjennomsnittsbilen har blitt litt eldre, nå er den 11,3 år.
I løpet av de siste 20 årene har det blitt rundt én million færre bensinbiler, og bare siden januar 2021, har antall personbiler med dieselmotor sunket med over 200 000, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Gjennomsnittsbilen er 11,3 år
Ikke bare er sammensetningen av personbilparken endret, men også alderen på bilene. I løpet av de siste tre og et halvt årene har gjennomsnittsalderen på norske personbiler økt fra 10,8 år til 11,3 år ved utgangen av september i år. Det høres kanskje ikke så mye ut, men fordelt på drivlinjer (drivstofftyper) og antall biler, så blir de relativt raske endringene tydelige: Gjennomsnittsalderen på norske dieselbiler er nå 13,2 år, mot 10,5 år ved årsskiftet 2020/21. For bensinbiler har gjennomsnittsalderen i samme periode økt fra 16,1 år til 19 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler har steget fra 3,0 år til 3,7 år.
Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler i 2023 var 11 261 kilometer pr. år (SSB). Nyere biler kjører lenger, mens biler som er mellom 10 og 14 år gamle kjører 11 000 kilometer i året. Biler som er 15-19 år gamle, kjører nesten 9.000 kilometer i året.
Nedgang i antall eierskifter
Inn i siste uken av september, hadde drøyt 370.000 personbiler skiftet eier så langt i år - drøyt tre prosent færre enn på samme tid i fjor. Og mens det i perioden har vært en markant nedgang i antall eierskifter på diesel- og bensinbiler, så har eierskifter på elbiler økt med over seks prosent. De tre merkene med flest eierskifter er Volkswagen, Toyota og Volvo – noe som også gjenspeiler merkefordelingen i personbilbestanden totalt.
Tall fra OFV Statistikk viser at det har vært nedgang i antall eierskifter i samtlige av landets fylker så langt i år. Prisvekst, renteøkninger og en mer utfordrende økonomi for mange, blir dermed tydelig både i ny- og bruktbilmarkedet: Mange velger å beholde bilen de har, framfor å kjøpe ny eller bytte i en annen brukt.
Også varebilene drar på årene
I slutten av september er det drøyt 515.000 registrerte varebiler i Norge, med en gjennomsnittsalder på 9,9 år – alle drivlinjer sett under ett. I januar 2021 var gjennomsnittsalderen for varebilene 9,1 år, så også denne bilkategorien blir eldre. Det er registrert drøyt 460.000 varebiler med dieselmotor, med en gjennomsnittsalder i dag på 9,7 år. Og landets rundt 19 000 bensinvarebiler blir nærmest for veteranbiler å regne: De har en gjennomsnittsalder på hele 27 år – mot 23,9 år i starten av 2021. De elektriske varebilene, som til sammen utgjør drøyt 34 000 i bestanden, har en gjennomsnittsalder på 2,7 år.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Kjør pent hjem til jul16.12.2024 12:28:14 CET | Leserinnlegg
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ønsker alle en trygg og sikker kjøretur i julen. Skal du ut å kjøre, enten det er på glatte og isete veier eller i en hvit gnistrende vinterjul, må du kjøre pent og tenke at det er lurt å legge inn ekstra god tid. For mange steder er veiene alt annet enn et vintereventyr. Vi sender et ønske til regjeringen og alle landets fylkesting om flere penger til bedre, tryggere og godt vedlikeholdte fylkesveier.
Skandinavisk nybilsalg i november: Opp i Norge – ned i Sverige og Danmark11.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Norge var eneste skandinaviske land med økning i nybilsalget i november, sammenlignet med samme måned i fjor. Økningen var på nesten 13 prosent. I Danmark lå nybilsalget 8,6 prosent bak november 2023, mens Sverige hadde en nedgang på 2 prosent.
Års-innspurt: Nybilsalget topper trolig 20232.12.2024 10:39:26 CET | Pressemelding
Farten i nybilsalget har økt nærmest dag for dag i november, og måneden endte med 11 689 førstegangsregistrerte nye personbiler. Det er 13 prosent flere enn i november i fjor. Én måned før «årsoppgjøret», ser det ut til at nybilsalget totalt i 2024 vil få en liten økning fra 2023.
Nybilsalget i Skandinavia: Ingen Oktoberfest – men flere i bilbutikkene15.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og Norge hadde den største økningen. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.
Nybilsalget: Helelektrisk topp 20 i oktober1.11.2024 10:37:14 CET | Pressemelding
Farten i nybilsalget ser ut til å holde seg, og det er omtrent bare elbiler alt handler om. I oktober var samtlige av de 20 mest solgte bilmodellene elektriske. Til sammen ble det i oktober registrert 11 552 nye personbiler, og av disse var 10 862 elbiler. Det tilsvarer en elbilandel på 94 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom