Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Kampanjer driver nybilsalget opp

Del

Svært mange hentet ut sin nye bil i mai. Det ble registrert 14 260 nye personbiler, og det er hele 39,1 prosent flere enn i mai i fjor. Så langt i år har 57 142 nye personbiler fått skilter på, og det er 30,6 prosent flere enn i samme periode i 2024.

Elbil-andelen i nybilsalget i mai var på 93,9 prosent.
Elbil-andelen i nybilsalget i mai var på 93,9 prosent. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Mye tyder på at bilforhandlernes kampanjer som lokker med lav eller null rente, ser ut til å trekke mange lystne kjøpere til bilbutikkene.

- Nybilsalget speiler som regel den økonomiske situasjonen i landet. Og nå er det tegn til en økende økonomisk optimisme. I hvert fall kan bilimportører og forhandlere glede seg over at det igjen er god fart i nybilsalget. Og det kan bidra til noe som er viktig for oss alle, for Norge kan trenge en kraftig fornyelse av bilparken, som for tiden har en gjennomsnittsalder på rundt 11,5 år. Nye biler, som nå i all hovedsak er elektriske, er tryggere, bedre og bidrar sterkt til mindre utslipp fra veitrafikken, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Elbilandelen i nybilsalget i mai var på 93,9 prosent. Totalt for året så langt, utgjør elbilandelen 92,7 prosent, mot 87 prosent i fjor. Dermed rykker vi stadig nærmere 2025-målet, som innebærer at alle nye biler skal være nullutslippsbiler.

Går mot et normalår

Antall nye personbiler så langt i år tyder på at 2025 går mot å bli et «normalår» for bilbransjen, etter noen år med lavt nybilsalg.

- Når vi nå ser god fart i nybilsalget, kommer vi ikke utenom at veldig mye av salget er kampanjedrevet. Mange importører og forhandlere er på tilbudssiden, og det preger registreringstallene. Så kan det også hende at håpet om en lavere rente kombinert med at feriepenger snart kommer på konto, gjør det fristende å realisere nybilkjøpet som mange har ventet lenge med, sier Solberg Thorsen.

Ingen «Tesla-skam» i Norge

Det mange har omtalt som «Tesla-skam» ser nå ut til å være historie her hjemme, for i mai stod Tesla alene for nesten en femtedel av det norske nybilsalget – i god konkurranse med Volkswagen og Toyota. Men andelsmessig er det en nedgang for Tesla i Norge etter årets fem første måneder.

- Ser vi på Tesla-salget i Norge både i mai og for året så langt, så skiller vi oss fra resten av Europa hvor salget av dette bilmerket har hatt en merkbar nedgang. Samtidig gjør mange kinesiske bilmerker det svært godt i Norge. Der er heller ingen «Kina-redsel» å spore, sier Solberg Thorsen.

- Det som ser ut til å gjelde nå, er følgende: Synes du bilen er fin, prisen god og du får det du ønsker deg av plass, utstyr og rekkevidde, ja så er det nettopp slike ting som styrer valget. Lojalitet til merke og modell er ikke lenger veldig viktig for folk flest. Ei heller hvor bilen kommer fra, sier han.

Liker den tradisjonelle bilbutikken

Når det gjelder valg av merker og modeller, så viser registreringstallene at nordmenn ikke redde for å velge nye biler. Samtidig er det også en annen faktor som Solberg Thorsen mener bidrar til høyere fart i nybilsalget:

- Mye tyder på, særlig det siste året, at de som har et veletablert og effektivt forhandlernett, og som satser på et mer tradisjonelt salg med butikker man kan gå inn i og bilselgere som kan faget sitt, gjør det bra. Mange foretrekker den gode, gamle bilbutikken, sier han. Og trusselen om høyere tollsatser, ser foreløpig ikke ut til å ha skremt folk fra å kjøpe ny bil.

- Det er liten grunn til å tro at nybilsalget hadde vært høyere uten toll-trusler. Vi ligger nå rett og slett på et normalt nivå, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Mange velger brukt

Også i bruktmarkedet er det høy aktivitet. Så langt i år har nesten 203 000 biler skiftet eier. Det er en økning på snaut tre prosent sammenlignet med årets fem første måneder i 2024. For mange er det å kjøpe en nyere bruktbil et godt alternativ til en helt ny bil.

Annenhver varebil var elektrisk i mai

Salget av nye varebiler gikk ned i mai, og endte med 1 790 registreringer - nesten 32 prosent færre enn i mai i fjor. Men måneden ble likevel spesiell, for nesten femti prosent av alle nye varebiler var elektriske. Det er «all time high» i el-andel.
Ved inngangen til juni var det totalt registrert 10 184 nye varebiler, det er 18 prosent færre enn på samme tid i fjor. Men selv om salget av nye varebiler har gått ned, så er andelen elektriske varebiler definitivt på vei oppover. Så langt i år er 45 prosent av alle nye varebiler elektriske, mot 32 prosent i fjor.

- Det kan være grunn til å stille spørsmål om økonomien i norske bedrifter er så bra som mange hevder. Hadde den vært det, ville trolig flere selskaper prioritert å bytte ut gamle varebiler med nye, sier Øyvind Solberg Thorsen. På dette området kan det hende at usikkerheten som preger den globale økonomien gjør bedriftene noe mer avventende med hensyn til nye investeringer.

Nøkkelord

Kontakter

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye