Inviterer norske studenter til internasjonal KI-konkurranse

Vinnerlaget får 10 000 euro i premie! Og ikke bare det – Sopra Steria gir lagene som går videre, rådgivning med landets fremste KI-eksperter.

Wilhelm Hartvig og Heidi Gulli i Sopra Steria
Inviterer til KI-konkurranse! Wilhelm Hartvig, prosjektleder innen kunstig intelligens og Heidi Gulli, leder for rekruttering av nyutdannede i Sopra Steria gleder seg til å høre fra studentene. Foto: Sopra Steria

– Dette er kult! Nå skulle jeg ønske at jeg var student igjen, ler Wilhelm Hartvig, prosjektleder innen kunstig intelligens i Sopra Steria.

For ja, nå inviteres nemlig alle landets studenter til en internasjonale studentkonkurransene om kunstig intelligens. Det er Sopra Steria-gruppen som står bak konkurransen. Konsulentselskapet inviterer studenter i flere av landene selskapet driver virksomheten, både Belgia, Frankrike, Tyskland, India, Italia, Luxembourg, Norge, Nederland, Polen og Spania.

Målet er å få i gang og hjelpe studentene med å utvikle nye ansvarlige løsninger basert på KI-teknologi, som er viktig kunnskap å ha med seg inn i arbeidslivet.

– Elsker du å kode, er du en dataentusiast, eller kanskje en visjonær forretningsrådgiver? Dette er din mulighet til å gjøre en forskjell, sier Heidi Gulli, leder for rekruttering av nyutdannede i Sopra Steria.

Kreativitet med KI

Konkurransen oppfordrer studentene til å bruke KI for å utvikle en idé som kan bidra til en bærekraftig og inkluderende fremtid. Enten det dreier seg om miljø, samfunn, økonomi eller utdanning. Hvordan kan KI brukes for å redusere konsekvensene av klimaendringene? Hvordan kan dataanalyse forbedre helsetjenestene våre? Eller hvordan kan kunstig intelligens drive innovasjon og fremme økonomisk vekst?

– Her er det bare kreativiteten som kan sette en stopper. Vi er sikre på at det både er mye kunnskap og engasjement blant studentene der ute, og disse gleder vi oss til å se, sier Gulli.

Lagene som blir valgt ut til å delta i konkurransen får veiledning av KI-eksperter hos Sopra Steria. Gjennom to workshops med ekspertene, får studentene tips og råd til hvordan forslagene kan forbedres.

– Studentene må ha et bevisst forhold til hvilken innvirkning teknologiene har i samfunnet, og kunstig intelligens er en av dem. Jeg er sikker på at studentene har mye å lære oss, i tillegg gleder jeg meg til å gir råd og veiledning til lagene, slik at vi sammen kan utvikle de beste løsningene, sier Hartvig.

Finale i Madrid

Målet med konkurransen er å inspirere studentene til å gjennomføre KI-prosjekter på kort sikt, og ikke minst dele kunnskap med de som skal forme fremtiden. Påmelding til konkurransen skjer fra 16. september. I november velges det ut opptil seks lag som får delta i Norge. Vinneren i Norge går videre til den internasjonale finalen i Madrid i februar, hvor prosjektet presenteres for en internasjonal jury.

– I Sopra Steria er vi opptatt av kunnskapsdeling, noe denne konkurransen også er bevis på. Her ønsker vi å komme i kontakt med studenter fra ulike studieretninger, for å få fram de aller beste løsningene, sier Gulli.

Hvert medlem av vinnerlaget i Norge får ett årsabonnement på et valgfritt teknologimagasin og tilgang til Sopra Steria-arrangementer det neste året. De får også dekket reise og opphold i forbindelse med den internasjonale finalen i Madrid. Vinnerlaget av den internasjonale finalen får 10 000 euro i premie. Andrepremien er 5000 euro og tredjepremien 2500 euro.

Fakta om konkurransen

• Påmeldingsfrist 18. november
  • Hvert lag kan bestå av 2-5 deltakere
  • Lagene kan bestå av studenter fra ulike studieretninger på universitet eller høyskole.
  • Alle deltakerne må være student så lenge konkurransen pågår (ut våren 2025), men det spiller ingen rolle om du er i starten eller slutten av studieløpet.
  • For mer beskrivelse og påmelding til konkurransen, se her!

Wilhelm Hartvig og Heidi Gulli i Sopra Steria
Foto: Sopra Steria