Husholdningene venter boligprisvekst

Flertallet mener at boligprisene skal videre opp og at renteøkningene er bak oss, viser Boligmarkedsbarometeret for august. Men husholdningene er ikke fullt så positive som i juni. – Det er fortsatt en bred oppfatning blant husholdningene om at det er lysere tider i sikte, sier Hilde Midsem, sjeføkonom i NBBL.

Husholdningene venter lysere tider, sier Hilde Midsem, sjeføkonom i NBBL.
Husholdningene venter lysere tider, sier Hilde Midsem, sjeføkonom i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

– Husholdningenes forventninger til boligprisene tok seg kraftig opp i løpet av første halvår, og nådde et rekordhøyt nivå i juni. Selv om boligprisforventningene har dempet seg litt over sommeren, er de fortsatt optimistiske, sier Hilde Midsem, sjeføkonom i NBBL.

I august-undersøkelsen oppga 66 prosent at de tror boligprisene er høyere om et år. Ned fra 71 prosent i juni. Nedgangen kommer av at flere enn i juni nå venter uendrede boligpriser. Svært få, bare 4 prosent, tror på boligprisfall det neste året.

Et stort flertall mener rentetoppen er nådd

Et stort flertall av husholdningene tror at rentetoppen er nådd. I august ventet 73 prosent at boliglånsrenten enten er lavere eller uendret om et år fra nå. Andelen har falt fra 75 prosent i juni.

Boligmarkedsbarometeret holdt seg på et høyt nivå

Jobbtryggheten holdt seg på et høyt nivå i august. Samlet betyr dette at boligmarkedsbarometeret holdt seg på et høyt nivå i august, litt lavere enn i juni.

– Arbeidsmarkedet er fortsatt godt, og inflasjonen har kommet ned over sommeren. Renteøkningene er med stor sannsynlighet bak oss, men det kan hende at rentekuttene lar vente på seg. Utsikter til bedret kjøpekraft og optimistiske boligprisforventninger blant husholdningene peker mot at etterspørselen i boligmarkedet vil ta seg opp fremover, forklarer Midsem.

Les hele boligmarkedsbarometeret.

Dokumenter