Kraftig vekst i gründerstøtte i Innlandet

Innovasjon Norge opplever økt interesse fra gründere i Innlandet. Hittil i år har Innovasjon Norge støttet 6 flere oppstartsprosjekter i fylket sammenlignet med første halvår i fjor. De samlede tilskuddene til oppstartsbedriftene er økt med 149 prosent.

Foto av Sverre Bjørnstad leder Innovasjon Norge i Innlandet. Han har på seg svart genser. Hvit bakgrunn.
Sverre Bjørnstad leder Innovasjon Norge i Innlandet. Tom Hansen, Innovasjon Norge.

- Så langt i år har vi støttet 22 oppstartsprosjekter i Innlandet, sammenlignet med 16 prosjekter på samme tid i fjor. Det er en gledelig utvikling. Vi trenger flere innovative gründere – i Innlandet som i alle andre deler av landet, sier Sverre Bjørnstad, regiondirektør for Innovasjon Norge i Innlandet.

Ved utgangen av juli hadde Innovasjon Norge innvilget nær 11 millioner kroner i tilskudd til oppstartsprosjekter i Innlandet, mot 4,4 millioner på samme tid i fjor.

I Gran er det nå etablert et selskap som har til formål å industrialisere prosessen med resirkulering om ombruk av madrasser i Norden. Selskapet har fått navnet reMadrass og gründeren er Lennert Hug. Ideen krever at vi som forbrukere er villige til å endre vaner. Enkel distribusjon og resirkulering vil bli avgjørende. En pilot ble derfor gjennomført i 2023. Selv sier gründeren at - Veien har vært som en fjelltur, med topper og daler, omveier og elver som måtte krysses. I disse dager starter et samarbeid med IKEA, der reMadrass vil rense madrassene som IKEA får tilbake innenfor deres 90 dagers bytterett.

Innovasjon Norge har tro på denne forretningsideen. Vi anser den for å være nyskapende, i tillegg til at den tar tak i en viktig problemstilling og bidrar til det grønne skiftet. Etableringen er kapitalkrevende og for å realisere prosjektet har vi gitt bedriften et oppstartstilskudd og -lån.

-Dette er ett eksempel på at vi lever etter Innovasjon Norges slagord om å gi lokale ideer globale muligheter, sier direktør Sverre H. Bjørnstad som applauderer alle initiativ til å gjøre oss til et mer bærekraftig samfunn.

Den positive utviklingen Innovasjon Norge opplever i Innlandet gjelder også for landet samlet sett: Ved utgangen av juli hadde totalt 370 prosjekter fått innvilget tilskudd fra Innovasjon Norge, mens tallet for hele fjoråret var 450.

- Vi har vært bekymret over at vi i egne tall og annen statistikk de siste årene har sett en nedgang hvor færre ønsker å etablere egne virksomheter. Med økningen vi nå ser i søknader om tilskudd til oppstart har vi nå et håp om at den trenden kan snu, sier Bjørnstad.

- Økningen i søknader om oppstartstilskudd kan også være et uttrykk for at det er blitt mer krevende for unge bedrifter å hente kapital. Da er det ekstra viktig at vi har gode ordninger som bidrar til å gjøre det enklere og redusere risikoen for gründerne, slik at flere tør å satse, avslutter Innovasjon Norges regiondirektør.

Regiondirektør Sverre Bjørnstad, tlf. 91125599, sverre.havard.bjornstad@innovasjonnorge.no