«MaksGrid» – prosjekt for maksimal utnyttelse av kraftnettet innvilges 26 millioner kroner

Sammen med sterke forsknings og teknologipartnere og fem nettselskap skal Statnett i gang med prosjektet «MaksGrid» for å styrke kapasitetsutnyttelsen og fleksibiliteten i kraftsystemet i et prosjekt der samspillet mellom sentralnettet og regionalnettet adresseres.

Portrettbilde av energiminister Terje Aasland.
Energiminister Terje Aasland. Naina Helen Jåma NTB / Kommunikasjon

Tildelingen på 26 millioner kroner er den fjerde tildelingen i den siste utlysningen fra PILOT-E «Nok kraft – på rett plass – til rett tid.»

– Strømnettet er hovedpulsåra i samfunnet vårt. Når hele samfunnet etterspør mer kraft må vi bygge mer nett og bruke nettet smartere. Derfor er det så viktig at vi fortsetter å støtte forskning og utvikling i vårt offentlig eide strømnett. Mer kapasitet i strømnettet gir flere muligheter for Norge, sier energiminister Terje Aasland.

Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova står bak ordningen PILOT-E som er et sømløst tilbud til næringslivet for å få idéer innen miljøvennlig energiteknologi raskere til markedet.

Dette er «MaksGrid»

«MaksGrid» skal utvikle innovative tiltak og løsninger i nettet i form av økt digitalisering, bedre styring, bedre analyser og innsikt i nettets tilstand, bedre forståelse av og overvåking av risiko, løsninger som kan redusere konsekvensen av feil, bedre ressursutnyttelse, koordinering mellom TSO og DSO, bedre planlegging og drift, samt bedre samspill med stor industri og ny kraftproduksjon.

I prosjektet samarbeider Statnett med nettselskapene Tensio, Lede, Glitre Nett og Linja, teknologiselskapene Heimdall Power, Infinigrid og SnerpaPower og forskningsaktørene SINTEF og SmartGridsenteret. Prosjektet vil ledes av DNV.

Før sommeren fikk konsortier ledet av henholdsvis Ren AS, TINFOS og Karmsund havn tildelt til sammen 35 millioner kroner til oppstart av tre nye prosjekter. Det betyr at samlet sett har PILOT-E nå bevilget mer enn 60 millioner kroner til en samlet prosjektportefølje med et totalvolum på over 200 millioner kroner for å utvikle ulike løsninger som setter oss i stand til å utnytte det eksiterende energisystemet enda bedre – et helt avgjørende supplement til ny utbygging av både ny produksjon og nytt nett.

Fakta om Pilot-E

• PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
  • Ordningen har siden starten i 2016 finansiert 29 prosjekter og har bidratt til at disse går raskere og mer målrettet fra forskning til fullskala.
  • PILOT-E har som mål at helt nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi skal bli raskere utviklet og tatt i bruk.
  • PILOT-E samkjører de tilgjengelige finansieringstilbudene i virkemiddelapparatet og innebærer høyere forutsigbarhet for støtte, tettere oppfølging og sterkere koordinering.
  • PILOT-E skal redusere risiko for bedrifter og gi dem bedre grunnlag for å planlegge – og dermed nå helt frem til markedet med nye løsninger.
  • PILOT-E støttes av Nærings- og fiskeridepartementet, Klima- og miljødepartementet, Energidepartementet og Samferdselsdepartementet.
  • For mer informasjon om PILOT-E: www.pilot-e.no

Portrettbilde av energiminister Terje Aasland.
Energiminister Terje Aasland.
Naina Helen Jåma NTB / Kommunikasjon